    From: "Buker" <x...@x...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: interpretacja
    Date: Thu, 28 Feb 2002 11:52:35 +0100

    Użytkownik "Darek Dąbrowski" <t...@p...com> napisał w wiadomości
    news:a5kqjr$3aa$1@news2.ipartners.pl...

> [...]
    > nazwy zastąpiłem symbolami bo nie zależy mi na nagłaśnianiu sprawy.
    > wychodzi na to ,że ustawodawca rzeczywiście w pośpiechu przeoczył wyraz "
    > wyłącznie ",
    > dlatego interesuje mnie opinia osób bardziej obeznanych z tematem.
    >
    > chodzi mi jedynie o interpretację tego jednego punktu ( nie o analizę w
    > świetle całego aktu prawnego )
    > powiedzmy ,że X to broń i amunicja , czy to coś zmienia jeśli X to będzie
    > mleko dla niemowląt.
    > czy możemna interpretować zapis różnie dla różnych przedmiotów obrotu ?

    Nawet musimy.

    > idąc tym tokiem myślenia inne prawa ma biały inne murzyn w tej samej
    > konstytucji ?

    Kontytucyjna zasada równości, do której jak mniemam nawiązujesz, nie
    sprowadza się do twierdzenia, że "wszyscy mają takie same prawa". Zasadę tą
    rozumieć należy "takim samym podmiotom to samo prawo" zaś "różnym podmiotom
    różne prawo". Problem polega na tym by owa "różnica" była prawnie
    dopuszczalna (a więc nie np. kolor skóry) i była znacząca tj. prawnie
    doniosła, prawnie relewantna.
    Rozumiejąc zasadę równości dosłownie należałoby orzec, iż osobom
    niepełnosprawnym nie powinny przysługiwać żadne dodatkowe prawa. Jeżeli
    jednak uznamy, że w świetle prawa stanowią one podmiot posiadający ową
    prawnie dopuszczalną i doniosłą różnicę (niepełnosprawność) to nie sposób
    mówić o nierównym traktowaniu.
    Jak widzisz wbrew pozorom owa "równość prawa" nie jest prostym
    zagadnieniem...

    > chyba się zapędziłem , ale temat jest interesujący.

    Powtarzam - nie da się, moim skromnym zdaniem, dokonać sensownej
    wykłądni nie wiedząc chociażby:

    -czy mowa o prawie cywilny czy administracyjnym,
    -czy przepis dotyczy podmiotów prywatnych czy państwowych,
    - w jakim rozdziale danego aktu się znajduje,
    - czy w danym akcie są przepisy, które uznać można za szczególne albo
    ogólne wobec zacytowanego przepisu,
    - czy w świetle całości przepisów zawartych w ustawie przepis
    interpretowany potraktować jako regułę czy jako wyjątek,
    - jakie zadania spełnić ma ustawa (wykładnia celowościowa). Przecież
    jeżeli ustawę nazwiemy "O koncesjonowaniu obrotu itd..." to sporo nam to
    mówi o ewentualnej wykładni,

    Mógłbym tak jeszcze długo wymieniać okoliczności mające znaczenie dla
    właściwej interpretacji. Na podstawie podanej przez Ciebie frazy nic
    sensownego nie da się powiedzieć. Jeżeli oczekujesz wróżenia z fusów to nie
    licz na mnie...