  • 1. Data: 2004-01-09 13:03:50
    Temat: Re: doswiadczenia z samozatrudnieniem zagranica
    Od: <m...@b...net>

    "Wozny" <w...@g...pl> wrote in message
    news:e8516064.0401080345.4938e6d2@posting.google.com
    > Witam
    > Mam otwarta dzialalnosc na zasadzie samozatrudnienia w
    > Portugalii(uslugi budowlane i ogrodnik). Wedlug wczesniejszych
    > informacji zdobytych w internecie, gazetach itp. posiadajac
    > dzialalnosc w jednyn z krajow UE mozna bylo pracowac, wykonywac
    > zlecenia w calej EU.

    no nie... to sa umowy w ramach UE (z polowy lat 90tych), ale wylacznie
    dwustronne, pl - niemiecka, pl - brytyjska, etc. Fakt, ze podpisaly chyba
    wszystkie panstwa unii, ale nie jako unia, tylko jako panstwa wlasnie.
    Dowodem moze byc sprawa w sadzie wygrana kilka lat temu przez kilka pan,
    rowniez z Polski, wystapily o taka wlasnie wize na prace w "agencjach
    towarzyskich" a rzad Holandii odmowil. I sprawe przegral, chyba w trybunale
    europejskim, natomiast rzad brytyjski podobne podanie o wize odrzucil, bo
    zastosowal jakies malo stosowane brytyjskie przepisy wewnetrzne o
    "moralnosci publicznej", ktore ta osoba pracujaca moglaby naruszyc, w
    zwiazku z tym wizy nie otrzymala.

    Formalnie zatem mozesz tylko w jednym panstwie. NIE WIEM, jak sie ma to do
    rzeczywistosci - co np z firma dzialajaca glownie w jednym panstwie, ale nie
    tylko? Firma transportowa? Naprawcza? Turystyczna? Mam kolege, ktory pracuje
    "na wysokosciach" w Wlk Brytanii, ale ostatnio dostal zlecenie w Niemczech.
    Polecial, pracowal. Formalnie byc moze ktos zlamal prawo (niemieckie?). A
    moze jednak nie, bo zatrudniony byl jako podwykonawca firmy brytyjskiej...

    a moze ktos wie jak to bedzie
    > po 1 maja 2004?

    tego nie wie nikt, choc to moja opinia oparta wylacznie na obserwacjach.
    Irlandia, Dania, chyba Holandia i kilka innych panstw zadeklarowalo sie, ze
    juz od 1 stycznia 2004 (czyli juz :) Polacy pracowac beda mogli bez
    ograniczen - nie tylko jako samozatrudnieni. Podobno Irlandia sie z tego
    szybko wycofala - b. wysokie bezrobocie, etc. Nie wiem, co z innymi krajami.
    Sytuacja w Wlk Brytanii jest niejasna (typowo :). Rzad zadeklarowal
    publicznie ok rok temu, ze od 1 maja, z dniem akcesji Polacy i inne
    narodowosci przystepujace do unii beda mieli PELNY dostep do rynku pracy. Od
    tamtej deklaracji jednak niczego nowego nie powiedzieli, jedyna nowosc,
    podana na stronie ichniejszego MSW (Home Office) to to, ze osoby juz
    pracujace jako "self-employed" nie beda po 1 maja musialy tej wizy
    przedluzac (to wiadomosc podana jednak przez polska gazeta w Londynie,
    oryginalu nie widzialem). Natomiast ze strony www. Home Office, krotka
    notatka, ze od 1 maja 2004 Polacy (i cala reszta aspirantow) NIE beda mogli
    sie ubiegac o wydanie "business visa", ALE beda mogli prowadzic dzialalnosc
    gospodarcza na takich samych zasadach jak inni obywatele Unii. Po czym,
    chyba zeby zagmatwac sprawe wystepuja podpunkty z grubej rury dot "business
    visa", czyli o obowiazku zainwestowania 200 tys funtow i daniu pracy co
    najmniej dwom osobom z Wlk Brytanii, etc.

    Zatem kluczowa wydaje sie kwestia, jakie wymagania musza spelniac obywatele
    unii, aby rozpoczac dzialanosc gospodarcza... i takie same maja byc dla nas.

    ALE... kazdy kraj wydaje decyzje indywidualne, o tzw okresie karencji, czyli
    ochrony swojego rynku pracy przed sila robocza z Europy. Centralnej lub
    Wschodniej, w zaleznosci od tego, kto sie wypowiada :)
    W czesci krajow (Niemcy, Austria, etc, od 1 maja nic sie nie zmienia)

    marek

  • 2. Data: 2004-01-12 13:36:14
    Od: <m...@b...net>

    <m...@b...net> wrote in message

    jeszcze korekta tego, co napisalem, choc troche OT, Irlandia deklaruje sie,
    ze rynek pracy otwarty ma byc od 1 maja, niestety nie pamietam, gdzie
    slyszalem/czytalem o 1 stycznia, ale to w sumie nieistotne.

    marek