    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dlugi i obciazenia rodziny, krewnych [ogolnie]
    Date: Sat, 29 Jul 2006 16:43:07 +0200

    matrut wrote:

    > 1) Zalozmy nastepujaca sytuacje. Rodzice sa malzenstwem. Nie posiadaja
    > rozdzielnosci majatkowej. Zdecydowali sie wziasc kredyt. Po krotkim
    > czasie okazalo sie, ze sa niewyplacalni. W miedzyczasie umarlo jedno z
    > nich. Majatek nalezacy do rodzicow, w tym mieszkanie, byl za maly do
    > pokrycia zadluzenia. Komornik zaja tez rente jednego z rodzicow z
    > powodu zadulzenia. Rodzice posiadaja dzieci. Czy bankowi przysluguje w
    > tym momencie prawo do pociagania dzieci do odpowiedzalnosci za dlugi
    > rodzicow?

    Tak, jeśli dzieci nie odrzuciły spadku po zmarłym.

    > Jesli przysluguje to jak dalej moze potoczyc sie taka
    > procedura?

    Nie wiem czy w takim wypadku bank może wystawić bankowy tytuł
    wykonawczy przeciw dzieciom. Raczej nie. Będzie dochodzić długu
    normalnie sądowo.

    > Czy takie zadanie banku jest realne, czy jest moim
    > przypuszczeniem?

    Jak najbardziej realne.

    > Czy bank moze zastosowac inne metody postepowania w
    > celu odzyskania naleznosci?

    Może wszytkie inne zgodne z prawem.

    > 2) Zalozmy odwrotna sytuacje. Rodzice posiadaja dzieci. Dzieci
    > zaciagnely kredyt i nie sa w stanie go splacic. Czy w takim przypadku
    > rodzice moga zostac obciazone przez bank koniecznoscia splaty
    > zadluzenia?

    To zależy czy rodzice są spadkobiercami dzieci. Jeśli tak to wszystko
    jak wyżej.

    > Nie chodzi mi o udzielanie porad prawnych.

    Mam nadzieję....
    Ja tylko dyskutuję.

    > Niemniej slyszalem z
    > roznych zrodel o takich problemach i jestem ciekaw jakie sa granice
    > odpowiedzialnosci osob bliskich gdy dojdzie do sytuacji gdy
    > kredytobiorca jest niewyplacalny. Czy sa przepisy prawne regulujace
    > takie sprawy, czy zalezy to w duzej mierze od umowy kredytowej?

    Kodeks cywilny.

    Wniosek: Spadek należy odrzucać albo przyjmować z dobrodziejstwem
    inwentarza. Co to znaczy to se poczytaj w KC ;)