    From: Bungo <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy jest na to paragraf...???
    Date: Mon, 04 Sep 2006 00:31:33 +0200

    pawel napisał(a):
    > witam!
    > problem jest taki : przez moja dzialke przechdzi odcinek miejskiej sieci
    > kanalizacyjnej (ok 40m dlugosci, na głębokosci ok 40 cm)
    > nikt nigdy nie wyrazal na to zgody i nigdy sprawa prawnie nie byla
    > uregolowana, do tej rury podpiete jest prawie pol miasta i ja tez, a
    > wodociagowcy biora za to kase od wszystkich podpietych i odemnie taka sama,
    > pytanie :
    > czy jest jakis przepis, ustawa na ktora mozna by sie powolac i wyciagnac od
    > nich kase za dzierzawe gruntu pod czesc sieci kanalizacyjnej?
> [...]

    Witam:-)

    Podstawa prawna pozwu o usuniecie w/w urzadzen moze byc art. 222 k.c.:
    Art. 222.
    § 1. Właściciel może żądać od osoby, która włada faktycznie jego
    rzeczą, ażeby rzecz
    została mu wydana, chyba że osobie tej przysługuje skuteczne względem
    właściciela
    uprawnienie do władania rzeczą.
    § 2. Przeciwko osobie, która narusza własność w inny sposób aniżeli
    przez pozbawienie
    właściciela faktycznego władztwa nad rzeczą, przysługuje właścicielowi
    roszczenie
    o przywrócenie stanu zgodnego z prawem i o zaniechanie naruszeń.

    w przypadku urzadzen polozonych na cudzym gruncie, Sad ma obowiazek
    zbadac, czy mozliwe jest w ogole usuniecie przez wlasciciela tych
    urzadzen, a takze w jakim czasie i na czyj koszt - taka jest
    zasadnicza teza wyroku SN z 26 kwietnia 2006 (sygn. V CSK 11/06).

    Po ustaleniu powyzszego, sad moze oddalic pozew na podstawie art. 5
    k.c. lub uwzglednic go, wyznaczajac zgodnie z art. 320 k.p.c. termin
    usuniecia urzadzen.

    Znaczenie ma takze:
    - czy poprzedni wlasciciel wyrazil zgode na taki przebieg rury;
    - czy przebieg tej rury kanalizacyjnej zgodny jest z miejscowym planem
    zagospodarowania przestrzennego (vide wyrok SN z 6-01-2005 sygn. III
    CK 129/2004);
    - czy w momencie zakupu tego gruntu rura juz tam biegla i czy mialo to
    jakis wplyw na cene tego gruntu;

    Dodam, ze wiaze sie z tym problemem kwestia wlasnosci odcinkow sieci
    takze kanalizacyjnej (przylaczy) ktore niegdys stawaly sie
    automatycznie wlasnoscia przedsiebiorstwa doprowadzajacego dane
    medium, czy odprowadzajacego scieki - pomimo iz przylacza te wybudowal
    na wlasny koszt uzytkownik. 8 marca 2006 SN podjal uchwale, ktora
    orzekl, iz wlasciciel nie traci prawa wlasnosci takich przylaczy
    znajdujacych sie na jego gruncie, pomimo iz staly sie elementem sieci
    danego przedsiebiorstwa. Traci jednak prawo wlasnosci takich odcinkow
    tej sieci, ktore staly sie integralnym elementem sieci. Wowczas
    przysluguje mu tylko zaplata. Ciekawa jest definicja, pozwalajaca to
    rozroznic: otoz jezeli po odlaczeniu urzadzenia uniemozliwia ono
    prawidlowe funkcjonowanie sieci, to z chwila przylaczenia staje sie
    wlasnoscia wlasciciela sieci. Jesli natomiast odlaczenie urzadzenia
    nie powoduje zadnych zaklocen w funkcjonowaniu sieci, nadal jest
    wlasnoscia wlasciciela gruntu lub budynku (sygn. III CZP 105/05).

    31 maja 2006 Sad Najwyzszy orzekl z kolei, iz niekiedy wlasciciel
    traci prawo domagania sie usuniecia obcych urzadzen ze swej
    nieruchomosci. Dzieje sie tak, gdy urzadzenie to znajduje sie na tym
    gruncie wystarczajaco dlugo, wowczas wlasciciel sieci nabywa
    automatycznie sluzebnosc gruntowa przez zasiedzenie, a wlasciciel
    gruntu (nieruchomosci) traci prawo do wynagrodzenia (sygn. IV CSK
    149/05).

    Jest jeszcze pare innych orzeczen SN, ktore moga byc przydatne przy
    ocenie sytuacji prawnej w niniejszej sprawie. Trudno doradzic, co
    zrobic w tej konkretnej sprawie, bowiem autor pytania podal stanowczo
    za malo istotnych danych.

    Ogolnie mozna powiedziec tyle:

    1/ byc moze nalezy sie wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z gruntu
    - na podst. art.224 par. 1 k.p.c., takze art. 230 k.c.;

    2/ byc moze mozna zazadac wykupienia gruntu (odpowiedniego obszaru)
    przez wlasciciela sieci - na podst. art. 231 par. 1 k.c. lubart. 124
    ust. 5 ustawy o gospodarcze nieruchomosciami;

    3/ byc moze mozna zazadac nawet usuniecia tego fragmentu sieci, ktory
    przebiega przez prywatny grunt.

    Wybor opcji zalezy od konkretnych okolicznosci faktycznych danej
    sprawy. Jest tego tyle, ze opisywanie tego znacznie przedluzyloby
    niniejsza odpowiedz.

    Jesli autor pytania ma jeszcze jakies kwestie szczegolowe, prosze na priv.

    pozdrawiam

    Bungo