  • Data: 2002-03-29 19:25:01
    Temat: Re: co zrobic?
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 29 Mar 2002 i...@p...onet.pl wrote:

    > Czy zabierając obecnemu właścicielowi mój rower łamię prawo?

    Tak.

    > Przecież to nadal moja własność, tyle że skradziona.

    Art. 342 KC. Nie wolno naruszać samowolnie posiadania, chociażby
    posiadacz był w złej wierze.

    Samowolnie, czyli z własnej inicjatywy, jednak przy wsparciu organów
    ścigania jest to możliwe, przynajmniej w celu ustalenia czy popełniono
    przestępstwo.

    Można zastosować obronę konieczną (samopomoc), jednak tylko _niezwłocznie_
    po naruszeniu posiadania i bez stosowania przemocy.

    > Proszę mi podpowiedzieć jak mam postąpić gdybym natknęła się na niego
    > (rower),
    > dodam że napewno go poznam.

    Zgłosić to policji - co powinnaś była uczynić zaraz po kradzieży.

    > Kto ma wieksze prawa do niego, aktualny właściciel, może złodziej czy
    > też ja?

    Osobie władającej rzeczą służy domniemanie bycia posiadaczem samoistnym
    oraz zgodności posiadania ze stanem prawnym (art. 341-342 KC). Dlatego sąd
    przy roszczeniu posesoryjnym bada jedynie fakt naruszenia, a nie to czy
    powód jest faktycznie właścicielem rzeczy.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)