  • Date: Thu, 05 May 2005 23:26:05 +0200
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ziemia niczyja - procedura ustalenia władającego

    Dnia 04/05/2005 22:15, MiLuś wrote :
> [...]
    > księgi wieczystej. Jeszcze rok temu żyła osoba, ujawniona w rejestrze gruntów
    > jako "władający", jednak jak się pewne już domyślacie - zmarła.
    >
    > Obecnie działka nie ma ani właściciela, ani osoby ujawnionej gdziekolwiek jako
    > władający. Taka sytuacja rodzi problemy z doprowadzeniem mediów do domów
    > położonych przy tej drodze (dla pozwolenia na budowę wymagane jest "prawo do
    > dysponowania nieruchomością").
    >
    > W związku z tym mam pytanie:
    >
    > 1. Jaki organ jest właściwy do ustalenia władającego (gmina, starostwo?)

    Sąd. Trzeba szukać spadkobierców właściciela: dzieci, rodzeństwa, etc.
    Niezależnie od rezultatów w Sądzie Rejonowym właściwym do ostatniego
    miejsca zamieszkania spadkodawcy składamy wniosek o stwierdzenie nabycia
    spadku -- albo przez rodzinę, albo przez Gminę. We wniosku trzeba
    wskazać, że ma się interes prawny -- czyli że jest to konieczne do
    uzbrojenia terenu sąsiadującego. Resztą zatroszczy się Sąd -- ale to
    niestety potrwa...

    > 2. czy w takiej sytuacji są szansę na ustalenie jako władających właścicieli
    > nieruchomości położonych przy drodze lub też gminy?

    Są, nawet całkiem duże. Krewnych się da zawsze ustalić. Jak ich nie ma,
    działkę dziedziczy gmina.
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have