  • Data: 2003-08-24 18:40:59
    Temat: Re: Zdjęcia prywatne/nie prywatne ale prywatne
    Od: "avancer" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tal-Rash" <s...@d...nu> napisał w wiadomości
    news:bi8mnn$3i1$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Jeżeli ktoś bez mojej zgody przerobił moje zdjęcie i umieścił na
    > ogólniedostępnej stronie WWW to złamał prawo ???
    > Wydaje mi się że tak.
    > Jeśli TAK proszę o podajcie mi paragraf/paragrafy jaki złamał i gdzie
    > mogę podać to by pociągnąć go do odpowiedzialności.
    > Dodatkowo dodam że zdjęcie przerobione zostało tak że mnie widać
    > ale na koszuli mam zdjęcie (osoby której niecierpię) a na szaliku
    > POLSKA napis zespołu którego bardzo nie lubię...
    >
    > --
    > Wysłano z serwisu Usenet na stronach PomocPrawna.INFO
    > -> http://usenet.pomocprawna.info

    Nie ma tu zastosowania Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych,
    bo dotyczy przetwarzania zbiorów danych, co w opisanej przez Ciebie sytuacji nie ma
    miejsca. Twoja sytuacje mozna by porownac do sytuacji polegajacej na umieszczeniu
    czyjegos zdjecia bez jego zgody w witrynie (na wystawie) sklepu, co czynia niekiedy
    wlasciciele sklepow z "podobiznami" przylapanych "na goracym uczynku" zlodzieji (nie
    bierz tego do siebie, to tylko przyklad, z ktorym sie kilka razy zetknalem). Takie
    zachowanie nie stanowi tez zadnego przestepstwa, ani wykroczenia. Jedyne co mozesz
    zrobic, to wytoczyc powodztwo na podstawie art. 23 k.c. (cyt.: Dobra osobiste
    czlowieka, jak w szczegolnosci (...) wizerunek (...), pozostaja pod ochrona prawa
    cywilnego niezaleznie od ochrony przewidzianej w innnych przepisach). Zgodnie z art.
    24 tego kodeksu mozesz "(...) zadac, azeby osoba, ktora dopuscila sie naruszenia
    [Twoich dobr osobistych, w tym wizerunku - przyp. moj], dopelnila czynnosci
    potrzebnych do usuniecia jego skutkow, w szczegolnosci azeby zlozyla oswiadczenie
    odpowiedniej tresci i w odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie
    [k.c. - przyp. moj] moze on rowniez zadac zadoscuczynienia pienieznego lub zaplaty
    odpowiedniej sumy pienieznej na wskazany cel spoleczny" (art. 24 par. 1 k.c.). Par.
    2 tego przepisu stwierdza nadto, ze jezeli w nastepstwie naruszenia dobr osobistych
    wyrzodzono szkode majatkowa, to mozna zadac jej naprawienia na zasadach ogolnych
    (patrz art. 415 k.c. i nastepne).
    Tak uwazam. Zgadzam sie jednak ze wczesniejszym postem. Nie warto nic robic.