  • Date: Sun, 12 Nov 2006 19:47:50 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakup od kogos lokatorskiego mieszkania

    Enetri wrote:

    > Znalezlismy mieszkanie w Warszawie 280 000, ktore chcielismy kupic, ale caly
    > proces sprzedazy okazal sie skomplikowany, gdy "wlasciciel" oswiadczyl, ze
    > musi najpierw wykupic mieszkanie, bo jest lokatorskie.

    Zdarza się...

    > Wiec nie ma poblemu.
    > Jednakze on chce pieniadze na wykup (50 000) od nas jako forma zadatku na
    > poczet pozniejszej umowy przedwstepnej.

    50kPLN za "wykup" lokatorskiego za 280kPLN? Trochę dużo... Mi wychodzi
    około 42kPLN.

    > Sprawa jest wg mnie bardzo skomplikowana, bo :
    > - wykup mieszkania ma byc za nasze pieniadze

    Well?

    > - umowa przedwstepna w tym roku

    Notarialna, mam nadzieję?

    > - akt notarialny w przyszlym roku (sprzedajacy chce uniknac podatku od
    > sprzedazy)

    I tak nie uniknie, bo na to potrzeba 5 lat od końca roku podatkowego.

    > - opuszczenie mieszkania gdzies na przelomie maja/czerwca ( wowczas to ma
    > sie przeprowadzic do owego ktore sie jeszcze buduje)

    Hmmm...

    > Po rozmowie z prawnikami, doradcami finansowymi - wiekszosc stwiedza, zeby
    > sie w to nie pakowac, poniewaz jest to bardzo skomplikowane i pozniej
    > sprzedajacy sie moze rozmyslic, albo cokolwiek innego by tego mieszkania nie
    > sprzedac i wowczas odzykanie pieniedzy bedzie bardzo trudne.

    To zależy, jak skonstruowana będzie umowa przedwstępna - i czy będzie
    notarialna.

    > Jest jeden pomysl, zeby cala sprawe pilotowal notariusz, tzn u niego jest
    > spisywana umowa wykupu mieszkania, u niego na koncie jest 50 000 zl, ktore w
    > momencie zalatwienia wszystkich dokmentow przelewa na konto spoldzielni i od
    > razu przystepujey do umowy przedwstepnej, w krorej jest zawarty termin
    > wplyniecia reszty pieniedzy i opuszczenie mieszkania i zdania kluczy.

    Tylko poszukaj sam jakiegoś zaufanego i kompetentnego notariusza.

    > Moze ktos mial doczynenia z czyms podobnym - przyzna, ze mieszkanie jest
    > bardzo fajnie polozne i zalezy nam, zeby je kupic, ale oczywiscie tez nie
    > chcemy sie wpakowac w ....

    IMHO największym problemem jest to, że tam mieszkają. Bo co z tego, jak
    mieszkanie będzie Twoje, jak będziesz musiał się pitolić z eksmisją,
    jeśli coś im się odwidzi.

    Oczywiście jeśli dom będą już mieli wybudowany - eksmisja jest właściwie
    pewna, ale trwa.

    Dlatego przekazanie reszty pieniędzy powinno byś ustalone równolegle z
    przekazaniem kluczy do pustego mieszkania.