    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zabezpieczenie finansowe... jakie?
    Date: Fri, 13 Jul 2007 10:59:29 +0200

    On Wed, 11 Jul 2007, FlashT wrote:

    > Firma proponuje weksel in blanco albo gwarancje bankowa. Problem w tym, ze
    > weksel in blanco jest BARDZO niebezpieczna forma zabezpieczenia (moga sobie
    > wpisac ile chca

    Dlaczego przyjmujesz założenie, że weksel in blanco z definicji nie
    może zawierać kwoty?
    Jak na mój gust "in blanco" jest synonimem weksla niezupełnego, czyli
    takiego który ma JAKIEŚ brakujące elementy - ale niekoniecznie musi to
    byc kwota.

    > i kiedy chca,

    A od tego to jest deklaracja wekslowa ;)

    Fakt, że weksel będzie na 30 000 zł wcale nie znaczy, ze muszą AŻ TYLE
    zażądać za zwrot weksla, prawda?
    Jak będą mieli pretensje na 12 000 zł, to oddadzą Ci weksel na którym
    napisano "30 000 zł" za 12 000 zł, wcale nie muszą *fizycznie* brać
    całych 30 000 i oddawać 18 000 "naddatku" :>

    Oczywiście wszystkie uwagi które podali Ci grupowicze o wekslu "nie na
    zlecenie" pozostają w mocy.
    To samo dotyczy oznaczenia "gwarancyjności" weksla.

    Sam w podobnej sytuacji zrobiłem tak:
    - in blanco bez terminu, z wypisaną maksymalną kwotą
    - z formułką "nie na zlecenie"
    - z formułką "gwarancyjny"
    - i deklaracją wekslową (podpisaną przez kontrahenta), w której zapisano
    m.in. kiedy może być wypełniony, w jakich miejscach może zostać wskazane
    miejsce zapłaty (żeby mi numeru nie wywinął i nie kazał przywieźć
    pieniedzy do leśniczówki w środku Puszczy Białowieskiej na przykład)
    oraz warunki zwrotu weksla.
    Sądzę że co ważniejsze warunki ująłem :)

    > Jaka inna (bezpieczna i wygodna) forme zabezpieczenia moge zaproponowac?

    IMHO weksel jest najwygodniejszy. Oczywiście o ile wierzyciel godzi się
    go przyjąć, nie wątpiąc że stać Cię na spłacenie :)

    pzdr, Gotfryd