    From: "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wynajem mieszkania - problem Jest: DG i VAT
    Date: Sun, 6 Mar 2005 23:54:52 +0100

    > Hmm? Tzn., ze nie moze wynajac swego mieszkania na firme dopoki nie
    > przeksztalci go w lokal uzytkowy?

    Moze ale wtedy bedzie to wykroczenie/przestepstwo
    a sprawa rozbija sie wlasnie o podatek od nieruchomosci za lokal uzytkowy -
    W przypadku mieszkani aplaci sie w moim miescie 0,53 zł/m2
    a w przypadku lokalu uzytkowego 16,98 zł/m2
    Latwo policzyc ze mowimy o roznicy 32rotenej :-)

    >Ale mnie chodzi tylko o rejestracje
    > dzialalnosci pod tym adresem, nie o faktyczne wykonywanie uslug.

    tego nie wiem czy dzialanosc moze byc zarejestrowana w lokalu mieszkalnym -
    moze moze :-)
    ale czy wtedy mozna koszty najmu traktowac jako koszt dzialanosci ....
    proponuje udac sie do UM i rozwiac wlasne watpliwosci

    [...]

    > To jednak jak mi sie wydaje - rzadkosc.

    Ja jeszcze w swoim zyciu nie mialem do czynienia z umowa ktorej bym ja czy
    druga strona nie zglosil lub nie opodatkowal

    [...]
    > Aaaa. Mnie sie wydawalo, ze VAT placi przez sam fakt, ze wynajmuje komus,
    > kto ma DG. Czyli musi przekroczyc limit?

    tak

    > Najemca (czyli ja) ma korzysci, bo moze sobie ten koszt odliczac.

    Ty mozesz sobie odliczac koszt zarowno jak placisz z VATem jak i bez niego
    Gdybys sama byla VATowcem to VAT dla ciebie nie bedzie stanowil tak
    wielkiego
    ciezaru bo wtedy odliczysz jeszcze VAT gdy sama za cos zaplacisz z VATem

    [...]
    > Zaden hak. Po prostu chce wiedziec, co to oznacza dla wynajmujacego. Wrecz
    > chcialabym mu zaoszczedzic klopotow, bo nie mam z nim najmniejszych
    > problemow, umowa jest podpisana na 4 lata, mieszkanie fajne i chcialabym
    tu
    > zostac do konca okresu najmu. Pytam, bo nie chcialabym, by np. zrezygnowal
    > ze mnie z powodu glupiego VATu

    mysle ze jesli ktos wynajmuje likale mieszkalne i nie musi byc VATowcem to
    go do tego nie naklonisz bo dla mieszkajacych VAT bedzie dodatkowym
    obciazeniem
    w przypadku DG nie ma to tak wielkiego znaczenia choc tez jakies ma ....
    przeciez tez sa DG ktore nie wchodza w VAT (bo limit nie zostal
    przekroczony)

    jest jeszcze jeden szczegolik - zeby nie placic VATu - nie mozna przekroczyc
    limitu ale trzeba tez zglosic ze wybiera sie zwolnienie z VATu - a nie
    wszyscy o tym wiedza .....

    ty piszesz ze rejestrowanie umow to rzadkosc a ja powiem ze
    w moim rejonie prawie wszyscy wlasciciele wynajmujacy mieszkania nie placa
    VATu bo nie przekroczyli limitu
    i prawie wszyscy nie zlozyli deklaracji zwolnienia z VAT .... z niewiedzy
    :-(

    pewnie zwiazane jest to tez z tym ze aby wynajmowac mieszkanie nie trzeba
    nawet specjalnie zglaszac DG a wiec nie trzeba zaglebiac sie w przepisy

    upierdliwi lokatorzy maga tu wlascicielom wiele namieszac
    [...]
    TB