    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 25 May 2012 00:22:48 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Wygaśnięcie umowy - jaki termin?

    On Thu, 24 May 2012, marsel wrote:

    > Nie bardzo rozumiem o co chodzi, mieszkanie było własnościowe i żaden wykup
    > nie wchodzi w grę.

    Chodzi o to, że jest bez znaczenia, czy prawo do zajmowania lokalu
    wynika z najmu, własnosci, użyczenia, czegos w tym stylu powiazanego
    z inna umowa - prawo jest, kropka.
    Per analogiam wskazuję inny przypadek: jest sobie najemca, ma umowę
    na usługę telekomunikacyjna, wykupuje lokal.
    Czy wykup lokalu wzbudzałby watpliwosci co do tego, ze NIE stanowi
    uprawnienia do rozwiazania tejże (umowy)?
    Nie?
    No to dlaczego Ty masz watpliwosci, że skoro prawo własnosci
    zmieniasz na *inne* prawo do używania lokalu, to z tego nie
    wyniknie rozwiazanie umowy?

    TPSA nic nie obchodzi, *jakie* prawo masz do lokalu.
    Masz? Dziękuję.
    No chyba, że im nie powiesz że masz :]
    Ale jakby namierzyli, to chyba dałoby się podciagnac pod oszustwo.

    > Czyli mogę przyjąć, że termin opuszczenia mieszkania ostatecznie
    > "utraca" mi prawo do nieruchomości/lokalu. I w moim przypadku 15-go
    > marca umowa wygasła, tak?

    IMO tak własnie.
    (i jak widziałem w któryms poscie, nie tylko IMO)

    > Sprawa ma się tak, że po tym jak dostałem od TPSA pisemną odpowiedź
    > o braku możliwości technicznych ichnia infolinia zasugerowała mi, że
    > wygaśnięcie umowy będzie dla mnie lepsze

    ...bo "bez wyczekiwania".

    > a zależało mi na czasie, żeby jak najszybciej przenieść numer do VoIPa

    Wiesz, gadaja, że jakby człowiek wiedział ze upadnie, to by się
    wczesniej położył.
    IMVHO, jakby w umowie sprzedaży był wyrazny zapis, że od 1. do 15.
    jest okres wyłacznie na czynnosci zwiazane z zabieraniem rzeczy,
    i nie wolno Ci już korzystać z instalacji zwiazanych z lokalem,
    można by taka wersje przedyskutować.
    Ale skoro możesz normalnie użytkować lokal, to znaczy że
    prad, gaz i linie telekomunikacyjne też.

    > Niestety na to moje pismo nie odpowiedzieli,

    ...o uznanie wygasnięcia?

    > za to przysłali list z innego już działu firmy, że żądają ode mnie opłat za
    > marzec i kwiecień, oraz że jeżeli nie zapłacę to "podejmą decyzję o
    > publicznym wystawieniu wierzytelności do sprzedaży".

    Było przesłać im datę i oznaczenie wniosku o uznanie wygasniecia.
    Pewnie "nie wie lewica co czyni prawica", tam u nich.

    > Czy oni mają tam taki burdel, że jeden dział
    > nie komunikuje się z drugim

    Znacz przysłowie o szewcu?
    No to czego oczekujesz, komunikacji między działami telekomunikacji?
    ;)

    > P.S.
    > Jak to dokładnie jest z tym wygaśnięciem umowy, czy dzieje się to z automatu
    > jeżeli są spełnione określone warunki i nic nie trzeba z tym robić?

    Ale nie 'bezwiednie'

    > Jakby to wyglądało gdybym im nie napisał, że straciłem tytuł prawny do lokalu
    > i nadal przysyłali faktury i pisma ponaglająco-straszące na stary adres?

    IMVHO powinno zadziałać "działanie prawa wstecz" - znaczy uznanie, że
    zdarzenie miało miejsce z data przeszła, a tylko zostało stwierdzone
    pózniej.
    Nie wiem czu 475KC mógłby być stosowany, bo na pewno zapis o obowiazku
    powiadomienia o istotnych zdarzeniach dotyczacych umowy jest.
    W tej wersji umowa by wygasła z dniem utraty tytulu prawnego do lokalu,
    ale to niekoniecznie jest równoznaczne z brakiem roszczeń telekomu.
    Dajmy na to - domagania się odszkodowania ("za brak powiadomienia")
    Do tego jest art.749 i obawa że "stosuje się" (do "umowy o usługę
    na warunkach zlecenia").
    Uwaga: nie zagladałem do prawa telekomunikacyjnego, tam też moga
    byc jakies dedykowane przepisy.

    pzdr, Gotfryd