  • Data: 2023-09-19 14:24:58
    Temat: Re: "Wawrzyk wymuszał na polskich dyplomatach wydawanie wiz"
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 19.09.2023 o 13:33, Robert Wańkowski pisze:
    > Ale w tabelce nie ma wydanych nielegalnych wiz. Oczywiście wiem, że o
    > tym wiesz.

    Na chwilę obecną wiadomo, że nielegalnie wydano ~50 wiz. Reszty można
    się domyślać. Można sprawdzić, czy ludzie od pozostałych wiz pracują
    tam, gdzie zadeklarowali i jeśli nie, to zbadać sytuację. Z grubsza
    rzecz biorąc możemy mieć do czynienia z następującymi wariantami:

    1) Urzędnik przyjął łapówkę.
    2) Urzędnik nieświadomie pomógł w dobrej wierze.
    3) Zbudowano zły podatny na oszustwa system i ktoś to wykorzystał.
    4) System jest OK, ale w tym konkretnym wypadku przestępca był cwańszy.
    5) Osoba legalnie wjechała do Polski.

    Tylko pierwszy z tych wariantów obciąża ministra bezpośrednio. Wiele
    wskazuje na to, że w wypadku "filmowców" miał miejsce drugi wariant, a i
    to raz się udało, a za drugim minister powziął podejrzenie i zrobił, co
    się dało. To zresztą argument ku temu, że nie miał miejsce 1 wariant.

    3 wariant obciąża ekipę, która system wymyśliła, czyli akurat nie PiS.
    No może trochę, bo po dojściu udo władzy mogli system zmienić. Czwarty
    zawsze będzie miał miejsce i pozostaje tylko optymalizować system pod
    kątem zmniejszenia.

    W liczbach, to wygląda tak, że w odniesieniu do ~50 mamy materiały
    wskazujące na 2 wariant. CBA chyba próbuje to rozkminić i ustalić w
    którym wariancie ile tych przypadków było. Zaś co poniektórzy (również
    tu na tej grupie) próbują forsować pogląd, ze wszystkie te wizy są w
    wariancie pierwszym używając argumentu, ze nie wiadomo, czy nie są. I
    jak ktoś (przykładowo ja) próbuje przekonać, że nie ma na to żadnych
    dowodów, to się domagają udowodnienia, że nie wzięto łapówki.

    Przy czym jeszcze zwrócę uwagę na publikacje RP tu przywołaną. Pierwszy
    i jedyny email z prośbą o przyspieszenie jest z grudnia 2022 roku. Druga
    podobna prośba o interwencję skończyła się zleceniem kontroli. Rzepa
    sugeruje, że ONET sugeruje, ze celem kontroli miało być wyeliminowanie
    krnąbrnego konsula, ale skąd to wzięli, no to już do końca nie wiadomo.
    Nawet sami chyba w to nie wierzą.
    --
    (~) Robert Tomasik