  • Data: 2005-01-23 20:34:31
    Temat: Re: Walka z ZUS-pomozcie
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Mariusz" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:cst4n1$66p$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Czytalem gdzies , ze do 2000r zaleglosci przedawnialy sie po 5 latach, od
    > 2001 przedawniaja sie po 10. Ale "moja zaleglosc" powstala w roku 1998
    > wiec
    > uwazam ze w tym przypadku powinien obowiazywac przepis z roku w ktorym
    > powstalo "zadluzenie". Moze ktos zorientowany sie wypowie.

    Jesli juz, to data graniczna moglby byc 1 stycznia 2003 roku. Od tej daty (o
    ile pamietam) weszla nowelizacja wydluzajaca okres przedawnienia. Moze bylo
    jakies orzecznictwo SN w podobnych sprawach. Ja spotkalem sie tylko kiedys z
    jakims orzeczeniem w sprawie karnej, ale bylo ono niekorzystne, tzn uznano,
    ze jesli nastapi zmiana terminu przedawnienia na mniej korzystny, to
    obowiazuje ten termin mniej korzystny, chyba ze przedawnienie nastapilo
    przed ta zmiana.

    Gdyby Ci sie chcialo bawic, to jeszcze jest kwestia braku symetrii, bo
    roszczenia platnikow wzgledem ZUS (nadplaty) przedawniaja sie nadal z
    uplywem lat 5, a w druga strone zostalo wprowadzone te 10 lat. Nie wiem czy
    moze tak byc. Moze dalo by sie wywalczyc uniewaznienie takiego przepisu na
    etapie polskiego SN, TK, albo jakichs instytucji miedzynarodowych.

    A jaki jest obecny status. Zaistniala juz formalnie decyzja ZUS w tej
    kwestii ? Zostala Ci skutecznie doreczona ? Odwolales sie, albo termin
    odwolania sie uplynal ? Decyzja jest pozbawiona wad formalnych ?

    marekz