  • Data: 2008-09-13 18:14:25
    Temat: Re: Upomnienie z biblioteki
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik " jb" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:gagp47$dhi$1@inews.gazeta.pl...

    > Dlaczego miałoby nastapić przedawnienie całego roszczenia? Nie zwrócił
    > książek
    > do dzisiaj, więc naliczają mu karę za każdy kolejny miesiąc, do sierpnia
    > 2008
    > r. włącznie. Przedawnienie mogłoby nastapić tylko co do okresu sprzed
    > września
    > 2005 r.

    Ponieważ uważam, że będzie mieć tu zastosowanie art. 120§2 kc. Szerr
    pożyczył książkę na 3 miesiące i przedawnienie roszczenia o zwrot tych
    książek zaczęło się te trzy miesiące później, bo wówczas nie zastosował się
    on do treści roszczenia. Co do opłaty karnej 4 zł, to w mojej ocenie ma ona
    charakter kary umownej za niedotrzymanie terminu zwrotu książki i wydaje mi
    się, że przedawnia się ona wraz z przedawnieniem roszczenia o zwrot - jak
    każda kara umowna. To, że kara umowna jest uzależniona od długości okresu,
    w jakim dłużnik zobowiązania nie spełnił w mojej ocenie nie zmienia
    niczego.

    Przeciwny pogląd doprowadziłby do sytuacji, gdy założymy po 10 latach
    wierzyciel nagle mógłby sobie przypomnieć, że zobowiązanie zostało
    nienależycie wykonane i domagać się kary umownej, choć samo roszczenie by
    się przedawniło.

    Abstrahuję w tym miejscu od zasadności samej kary umownej.