    From: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umieszczenie w szpitalu psychiatrycznym bez zgody
    Date: Tue, 3 Jul 2007 18:19:07 +0200

    Uzytkownik "Sebcio" <s...@w...pl> napisal w wiadomosci
    news:gu7k83lg5mt4jbvebqb4kd1pjuaqtn1ahf@4ax.com...

    > tu nie ma grozb ani nic takiego, bo osoba ta ma autyzm, jednoczesnie
    > objawiajacy sie atakami agresji(ma 20 lat, jest duzy i silny), ma juz
    > papiery okreslajacy jego chorobe i wszystko, gdyby starszy brat zlozyl
    > wniosek o umieszczenie go w psychiatryku a opeikunowie prawni nie
    > zgodzili by sie to czy mimo wszystko sad nadal by mogl rozpatrzyc taka
    > ewentualnosc, czy veto opiekunow natychmiast konczy wszystko i starszy
    > brat nic tu nie ma do gadania?

    Tak, sad móglby rozpotrzyc mimo "veta" opiekunów.
    Generalnie sa 2 drogi do umieszczenia bez zgody opiekunów (i samego
    zainteresowanego).

    Pierwsza to opisana przeze mnie powyzej - tak zwany "tryb nagly' kiedy ktos
    na przyklad zaczyna szalec po domu z siekiera. Wtedy przyjezdza ekipa i go
    zamyka. To dotyczy osób o których wiadomo ze sa chore psychicznie. Bo jesli
    tylko wykazuja objawy choroby ale nie sa one stwierdzone, to mozna w tym
    trybie zamkac na max 10 dni i tylko w celu stwierdzenia tej choroby. W obu
    przypadkach szpital informuje o wszystkim sad opiekunczy, ktory decyduje co
    dalej (tzn. czy go trzymac czy nakazac zwolnienie ze szpitala).

    Druga droga to jest tryb wnioskowy. Osoba uprawniona sklada wniosek do sadu
    opiekunczego o umieszczenie takiego klienta w szpitalu. Ale do wniosku
    TRZEBA koniecznie zalaczyc zaswiadczenie lekarza psychiatry. Takie
    zaswiadczenie wydaje lekarz po osobistym zbadaniu pacjenta. Ono wazne jest
    TYLKO 14 dni. Mozna zwrócic sie do lekarza o przebadanie tej osoby. Lekarz
    wzywa na wizyte tego pacjenta i go bada. Jesli pacjent nie stawi sie to
    lekarz moze zarzadzic doprowadzenie go przez policje albo zbadac go na
    miejscu (w domu). Po sporzadzeniu zaswiadczenia wydaje je osobie
    zglaszajacej a ta ma 14 dni od wystawienia zaswiadczenia na wystapienie z
    wnioskiem do sadu opiekunczego. W tym wypadku krag osób uprawnionych do
    wystapienia z wnioskiem bedzie taki sam jak opisalem wyzej + MOPS).

    Wszystkie informacje znajdziesz w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego
    (artykuly chyba od 22 do 29).
    W razie niejasnosci mozna przeczytac jeszcze jakis komentarz do tej ustawy.