    From: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Tymczasowy dowód osobisty
    Date: Sat, 9 Aug 2003 15:21:05 +0000 (UTC)

    Ja_nosik <ja_nosik(SPAM)@wp.pl> napisał:

    > W związku, że od nowego roku szkolego bede uczył się poza moim miejscem
    > zamieszkania oraz będę mieszkał w internacie jestem zmuszony wyrobić sobie
    > tymczasowy dowód osobisty.

    Teoretycznie, osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w
    Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty od
    ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie
    zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką
    się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką. W innym
    wypadku obowiązek powstaje od chwili ukończenia 18 roku życia.
    Natomiast ooba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty od
    ukończenia 13 roku życia.

    W praktyce, do niczego Ci ten dowód nie jest potrzebny. Na pewno masz jakieś
    inne dokumenty, np. legitymację szkolną na podstawie których można
    stwierdzić Twoją tożsamość. No ale jak już chcesz, to możesz wystąpić o
    wydanie dowodu osobistego...

    > - Gdzie się po niego zglościć ?

    Najpierw trzeba złożyć wniosek.
    Organem właściwym dla przyjęcia wniosku jest organ gminy miejsca pobytu
    stałego osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, a w razie braku
    takiego miejsca - organ gminy ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby, a
    w przypadku braku możliwości ustalenia właściwego organu, dowód osobisty
    wydaje organ gminy właściwy dla obszaru dzielnicy Śródmieście w m. St.
    Warszawie.
    Wniosek można także złożyć za pośrednictwem organu gminy właściwego ze
    względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy, jeżeli jego zgłoszenie we
    właściwym organie gminy nie jest możliwe.

    > - Jakie potrzebne dokumenty ?

    Zasadniczo:

    1. Wpełniony wniosek o wydanie dowodu osobistego.
    2. Dwie fotografie (aktualne, wyraźne o wymiarach 35 x 45 mm,
    przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami
    w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z
    widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy).
    3. Odpis skrócony aktu urodzenia.
    4. Dowód wpłaty 30 zł za wydanie dowodu osobistego.
    5. Znak opłaty skarbowej 5 zł za złożenie wniosku + 0,50 zł od każdego
    załącznika (dotyczy Ciebie, ponieważ nie ukończyłeś 18 roku życia).
    6. Potwierdzenie zameldowania.

    UWAGA! Jeśli występować będziesz o wydanie dowodu osobistego do organu gminy
    w miejscu Twojego urodzenia i zameldowania na pobyt stały, prawdopodobnie
    dokumenty nr 3 i 6 nie będą potrzebne, organ gminy sam się zatroszczy o
    potwierdzenie Twoich danych, a Ty unikniesz dodatkowych kosztów.

    > - Ile kosztuje jego wyrobienie ?

    Opłata za wydanie dowodu osobistego wynosi 30 zł. Wpłaca się ją do kasy
    właściwego urzędu gminy wydającego dowód osobisty lub na rachunek bankowy
    tego urzędu. Ale, żeby otrzymać dowód osobisty trzeba też ponieść inne
    koszty (o których tu przeczytasz).

    > - Czy w internecie znajadę wnioski o ten dokument ?

    Tak, znajdziesz wniosek.
    Z tej strony: http://www.pity.pl/druki/
    pobierz i zainstaluj program DRUKI IPS,
    następnie pobierz i wczytaj do programu plik WWDO.F_I (WWDO - Wniosek o
    wydanie dowodu osobistego) http://www.ips-infor.com.pl/pliki/formul/wwdo.f_i

    > - I wszystko co jeszcze powinienem wiedzieć ?

    Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny
    5 lat od daty jego wydania.
    Wniosek o dowód osobisty składa się osobiście, małoletni składa wniosek w
    obecności swojego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.
    Dowód osobisty odbiera się osobiście. W przypadku odbioru dowodu osobistego
    przez osobę małoletnią, nie jest wymagana obecność jej przedstawiciela
    ustawowego lub opiekuna prawnego.

    > Oraz już nie związane z tym tematem co oznacza termin : "akt urodzenia z
    > poświadczonym zameldowaniem" czy może chodzi w tym o akt urodzenia plus
    > dodatkowo poświadczenie zameldowanie.

    Tak, chodzi o dwa dokumenty.

    > Gdzie się po niego udać ?

    Po odpis skrócony aktu urodzenia udasz się do Urzędu Stanu Cywilnego w
    miejscu (miejscowości) w której się urodziłeś lub w której zgłoszono Twoje
    narodzenie.
    Wypełnisz krótki wniosek lub sam złożysz podanie o wydanie odpisu skróconego
    aktu urodzenia motywując, że posłuży Ci w postępowaniu w sprawie wydania
    dowodu osobistego. Złożenie podania/wniosku podlega opłacie skarbowej w
    wysokości 5 złotych, uiszczonej znakami opłaty skarbowej. Jednak zgodnie z
    załącznikiem cz. III kol. 4 pkt 2a do ustawy o opłacie skarbowej zostaniesz
    zwolniony z opłaty skarbowej za wydanie odpisu skróconego aktu urodzenia
    (jeśli wniosek/podanie umotywujesz jak wyżej).

    Zaświadczenie o zameldowaniu wyda Ci organ gminy na terenie której jesteś
    zameldowany. Złożysz wniosek/podanie o wydanie zaświadczenia (opłata
    skarbowa w wysokości 5 złotych uiszczona w znakach opłaty skarbowej) po czym
    otrzymasz potwierdzenie zameldowania (uiszczając opłatę skarbową w wysokości
    11 złotych, również znakami opłaty skarbowej).

    Podstawa prawna:
    1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach
    osobistych (tekst jednolity Dz.U. Nr 87, poz. 954, z późn. zm.),
    2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 r. w sprawie
    wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania
    dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 112, poz.
    1182 z późn. zm.),
    3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2000 r. w sprawie
    opłaty za wydanie dowodu osobistego (Dz.U. Nr 105, poz. 1110),
    4. Ustawa z dnia 09 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86,
    poz. 960 z późn. zm.).

    Ufff...
    Trochę tego dużo.

    Powodzenia.