    From: kam <#k...@w...pl#>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Termin realizacji testamentu
    Date: Fri, 10 Feb 2006 20:06:36 +0100

    Krzych napisał(a):
    > Czy mógłby ktoś mi wskazać, czy testament napisany przez ojca na kartce
    > papieru ma jakąś moc oraz co trzeba zrobić aby nabrał on "wykonalnosci"?

    Jeśli jest napisany własnoręcznie i podpisany.

> [...]
    > testament ojca który przekazuje mi jakas czesc budynku ale po jego smierci
    > nie chce go ujawniac aby nie konfliktowac rodziny. Jednak po jakims czasie
    > chcialbym go zrealizowac czyli aby zostal wykonany. Wtedy wiec po X latach od
    > smierci ojca pokazuje go wszystkim zainterosowanym i żądam aby go
    > zaakceptowali krewni. Czy moje rozummowanie jest słuszne abym mógł domagać
    > się tego co w testamencie? Co musze zrobić aby testament napisany przez ojca
    > mial prawną moc? Okazac go w sądzie zaraz po jego śmierci? Czy mogę to zrobić

    Dysponując testamentem masz obowiązek złożyć go w sądzie gdy dowiesz się
    o śmierci spadkodawcy. Jeśli tego nie zrobisz - możesz zostać ukarany
    grzywną, a także możesz ponosić odpowiedzialność odszkodowawczą za
    skutki niezłożenia testamentu. Ale terminu po którym testament traciłby
    ważność nie ma. Tak samo jak terminu w którym można prowadzić
    postępowanie spadkowe. Jedynie gdy zapadnie juz postanowienie o
    stwierdzeniu nabycia spadku i będziesz brał udział w tym postępowaniu (a
    jako syn będziesz) może być problem z jego zmianą, bo podstawa na jakiej
    się opierasz (istnienie testamentu) byłaby znana wcześniej. Ponadto
    jeśli w takim postępowaniu zataisz istnienie testamentu składając tak
    zwane zapewnienie spadkowe, kiedy to zostaniesz zapytany o to, czy
    ojciec zostawił testament - popełnisz przestępstwo. Oczywiście
    pozostaje kwestia tego co będzie można udowodnić, ale to juz inna
    kwestia niż obowiązujące przepisy...

    KG