    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Szatnia obowiązkowa?
    Date: Thu, 30 Jun 2005 22:56:34 +0200

    Użytkownik "Kira" <c...@-...pl> napisał w wiadomości
    news:da1leb$gu5$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie, mnie intryguje sama idea lokalu publicznego. Od czego
    > to zalezy ze on publiczny jest?

    Głównie od zgłoszenia faktu prowadzenia działalności gospodarczej. Poza
    tym to kwestia zwyczajowa. Jeśli nawet na Twoim domu ktoś napisze sklep,
    ale nie będzie pozostałych przesłanek pozwalających na uznanie, że jest
    to sklep, to nie będzie to miejsce publiczne. Jeśli za to nawet napisu
    nie będzie, ale zaczniesz publicznie sprzedawać produkty, to również bez
    zgłoszenia będzie to sklep. Kwestie wątpliwe w razie konieczności
    rozwiązuje sąd. No bo nie da się tego w ustawie do końca rozwiązać.

    > Czy moge sobie zalozyc prywatny klub, do ktorego wpuszczac
    > bede tych co mi sie spodobaja?

    Możesz. Ale musisz się twardo trzymać owej zasady. Jest jakiś tam
    regulamin, są wejściówki i zasady obowiązują wszystkich. Wówczas nikt Ci
    nie zarzuci nieusprawiedliwionego nieobsłużenia klienta. Warunek, że
    wejściówkę otrzyma każda osoba, która spełni warunek.

    > Czy moge sobie otworzyc kanjpke, ale robic od czasu do czasu
    > wieczorki "tematyczne" i wpuszczac tylko tych, ktorzy sie w
    > nie wpasuja?

    Tu już bywa kłopot. Co to znaczy wpasują. Możesz na jeden wieczór
    zamknąć knajpkę i urządzić tu prywatną imprezę. Wejście za zaproszeniami
    i te sprawy. Ale w momencie gdy się okaże, że zaczynasz przebierać w
    przypadkowych osobach przed drzwiami popełniasz wykroczenie.

    > Gdzie jest ta granica, za ktora musze wspuscic do swojego
    > wlasnego lokalu kazdego fajansa, ktory ma ochote wejsc?

    Ta granica jest bardzo płynna. Przeważnie pojawia się w momencie, gdy
    pierwszy "fajans" jest myślącym fajansem i zamiast wszcząć burdę za to,
    że nie został wpuszczony zaczyna działać racjonalnie i zgodnie z prawem.
    W tym momencie zaczynają się kłopoty właściciela lokalu.

    Oczywiście jest kilka sposobów na rozwiązanie problemu zgodnie z prawem.
    Przykładowo wejściówka do lokalu w cenie 100 zł i zwolnienie z opłaty
    każdego, kto ma krawat zapewni pewnie 100% udział w imprezie krawaciarzy
    i nie narazi Cię na jakikolwiek zarzut. Choć co zrobić, jak gość
    ściągnie wewnątrz krawat?