    From: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Swiadczenie uslug dla klientow przez internet
    Date: Wed, 03 Nov 2004 10:32:15 +0100

    Marcin wrote:

    > Pracuje na etacie (umowa o pracy na czas nieokreslony), chcialbym tez
    > dodatkowo swiadczyc uslugi dla firm (w innej branzy niz moja obecna
    > praca); docelowo prowadzic wlasna DG, a z obecnej pracy zrezygnowac.
    > Boje sie jednak juz teraz podjac DG ze wzgledu na wysoki ZUS. Czy moge
    > skorzystac z tego ze pracuje na etacie i zalozyc DG oraz placic duzo
    > mniejszy ZUS (tylko zdrowotne - wedlug mojej wiedzy) ale nie
    > powiadamic o tym pracodawcy ? Czy tez musze miec jego zgode ? I drugie
    > pytanie z tym zwiazane, jesli nie mam jeszcze DG to nie moge wystawiac
> [...]

    Jeśli nie podpisałeś z pracodawcą żadnej umowy o zakazie podejmowania
    działalności gospodarczej to nie musisz go pytać o zgodę. Nieco inaczej
    wygląda sprawa konieczności poinformowania go o tym fakcie. Jeśli
    chcesz uniknąć informowania to masz 3 możliwości wyboru sposobu
    opodatkowania:
    1. Karta podatkowa
    2. Ryczałt ewidencjownowany
    3. KPiR i podatek liniowy 19%
    Przy KPiR i podatku wg skali musisz złożyć pracodawcy odpowiedni PIT w
    którym informujesz go, że osiągasz dochody z których rozliczasz się
    samodzielnie i ma ci już nie odliczać kwoty wolnej od podatku.
    Pracując na umowę o dzieło lub zlecenie wystawiasz rachunki. Może to
    wystarczy twoim klientom. Żeby wystawiać faktury musisz prowadzić DG i
    być VAT-owcem