    From: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprzedaż bez umowy
    Date: Sat, 1 Aug 2009 19:35:48 +0200

    Janek wyskrobał(a):
    > Witam.
    > Jaki jest stan prawny w następującej sprawie:
    > Sprzedałem komputer (duży zestaw) znajomemu (w zasadzie jest to po
    > rodzinie) za 2000 zł i nie podpisywaliśmy umowy kupna sprzedaży. Po
    > prostu ustaliliśmy że spłaci mi w ratach. Jednak po spłacie całej
    > sumy rozmyśliłem się i chciałbym odzyskać sprzet (wydawało mi się że
    > sprzedałem za tanio) . Czy ma on obowiązek zwrócić mi sprzęt
    > oczywiście oddam mu pieniadze?

    Nie.

    > Niestety kolega się do tego nie kwapi i stwierdził że sprawa jest
    > zakończona bo on nie chce pieniędzy woli sprzęt. NIE PODPISALIŚMY
    > ZADNEJ UMOWY. JESTEM POSIADACZEM FAKTURY ZAKUPU TEGO SPRZĘTU.
    > Pozdrawiam
    > PS. I jaki tryb przyjmuje sprawa.Cywilny czy karny (czy zgłaszam na
    > Policję)?

    Sprawa ma kilka aspektów, które powinieneś wziąć pod uwagę. Po pierwsze, to
    "kolega" po takiej akcji raczej przestanie być Twoim kolegą. Po drugie,
    skoro nie podpisywaliście umowy, to kolega może starać się wykazać, że umowa
    mimo wszystko została zawarta - np. świadkowie, jakieś e-maile itd. Nie ma
    wymogu formy pisemnej. Po trzecie, raczej nie zgłaszaj tego na Policję, bo
    możesz zrobić koledze jeszcze bardziej pod górkę i wystawić tym sobie
    najgorsze świadectwo. Po czwarte, nie wiem kiedy sprzedałeś ten komputer,
    ale powinieneś był zapłacić od otrzymanych pieniędzy podatek od czynności
    cywilnoprawnych.

    --
    .B:artek.