    From: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spolka z oo, pracownik, wlasciciel, czlonek zarzadu
    Date: Sun, 05 Dec 2004 23:44:59 +0100

    On 12/4/2004 9:32 PM, Nikodem Nijaki wrote:

    > Jak ktoś nie ma pojęcia o KSH i rachunkowości, to nie powinien brać się
    > za zarządzanie spółką, wpp. ponosi konsekwencje swojej niewiedzy :(

    Spółka była badana przez kilku biegłych, miała kontrolę skarbową -
    jedną, bo do nastepnej nie doszło ze względu na spalenie samochodu,
    który wiózł dokumentację - a tzw. prawda obiektywna wyszła na jaw
    dopiero w czasie procesu - wiedza członkowi zarządu niewiele by pomogła,
    jeżeli nawet pan prokurator dał wiarę, że do kasy zwrócono bez
    pokwitowania pół miliona złotych, których miejsca pobytu notebene do
    dnia dzisiejszego nie ustalono.

    > Wspólnik spółki kapitałowej nie "prowadzi spraw spółki" z definicji,
    > chyba, że jest równocześnie członkiem zarządu.
    > O ile pamiętam wgłąd w sprawy spółki z o.o. jest jednym z istotniejszych
    > praw wspólnika i zarząd nie może go tego pozbawić, choć z ewentualnym
    > wyegzekwowaniem tego prawa bywa ciężko.

    Jeżeli wspólnik ma jedynie 20% i to nieuprzywilejowanych (nie wiem, może
    tak nie jest?), to nie da rady sam odwołać zarządu, więc w praktyce,
    jeżeli pozostali wspólnicy są zgodni, to może temu trzeciemu powiedzieć,
    by wyp..., a jak kto zapyta, to powie (lub napisze), że ten trzeci,
    pomiot szatana chciał zniszczyć akta i dogadał się z konkurencją,
    wykradł bazę danych, etc...
    Zapewniam, że to, czy sąd uwierzy zależy tylko od tego z kim zarząd jada
    obiady i czy ma rolex'a czy timex'a.
    Bynajmniej bez podtekstów - wiara czyni cuda, a łatwiej uwierzyć komuś
    kto ma rolexa, bo pewnie sie nie myli zbyt często, w odróżnieniu od
    tego, kto ma rolex'a.

    Natomiast czy wspólnik może zajmować sie sprawami spółki, czy nie -
    doktryna nie wypowiada sie jednoznacznie. Wg KSH nie, ale wg ustawy o
    ubezpieczeniach społecznych, jeżeli np. wspólnik jest jeden, to w
    świetle ustawy prowadzi on pozarolniczą działalnośc gospodarczą. Pytanie
    jak może ją prowadzić, gdy nie może zajmować się sprawami przedsiębiorstwa?
    Wg orzecznictwa, spółka może opłać ZUS takiego wspólnika, który
    bezczelnie siedzi sobie w domu i pije piwo, albo jeszcze gorzej -
    pytanie, jak za kup można uznac taki ZUS, dlaczego nie jest działaniem
    na szkodę spółki płacenie za kogoś , kto kodeksowo ma prawo jedynie do
    czystego zysku i decydowania poprzez zgromadzenie?
    Ustawodawca pozostawił te pytania bez odpowiedzi.

    Co do pozbawienia kogoś jego praw, to jest to stosunkowo proste - można
    technikami manipulacji doprowadzić do takiego stanu, że sam podejmie
    "właściwą" decyzję.

    Pzdr: Catbert