    From: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spadek na podstawie testamentu - pytanie
    Date: Thu, 26 Sep 2002 12:26:11 +0000 (UTC)

    > c...@p...onet.pl napisał(a):
    >
    > Moi dziadkowie zapisali mi w testamencie - jako wnukowi - nieruchomość. W
    > testamencie jest dodatkowy zapis że jestem zobowiązany wydać
    > ciotce "ruchomości i inne przedmioty stanowiące urządzenie domowe i
    > znajdujące się w mieszkaniu spadkodawcy."

    Moim zdaniem nie są konieczne żadne ruchy ze strony Twojej rodziny. Jeżeli po
    śmierci Twoich dziadków zapisana Ci nieruchomość wyczerpuje PRAWIE cały
    spadek to należy uznać Ciebie za spadkobiercę a nie za zapisobiercę. Ty za to
    jesteś obciążony długami spadkowimi, w skład których wchodzą m.in roszczenia
    z zapisu (Twoj ciocia) oraz roszczenia z tytułu prawa do zachowku (Twój
    ojciec oraz ewentualnie inne osoby). Te osoby mają tylko roszczenia kierowane
    do Ciebie, ale nie oznacza to, że muszą być zaspokojone przys twierdzeniu
    nabycia spadku - one mogą tylko z tym roszczeniem (ale NIE MUSZĄ) wystąpić do
    Ciebie po otwarciu testamentu w przewidzianym terminie. Oznacza to, że nie
    muszą skałdać żadnych oświadczeń woli - nie znam jeszcze procedury cywilnej,
    ale podejrzewam, że sąd po otwarciu testamentu po prostu zawiadomi osoby
    wymienione w testamencie jako zapisobiercy o ich roszczeniach i na tym się
    skończy ich udział w tym etapie postępowania.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl