    Subject: Re: RP3 100 lat za Nigerią ;-)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5f734e37$0$544$65785112@news.neostrada.pl> <a...@w...eu>
    <5f7435be$0$516$65785112@news.neostrada.pl> <a...@w...eu>
    <5f745b1a$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f85ec09$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f86d365$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f871a34$0$17355$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f875607$0$554$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f875e7a$0$17357$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f87620f$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f87cfcb$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f88114f$0$26989$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Thu, 15 Oct 2020 13:40:19 +0200

    W dniu 15.10.2020 o 11:07, Liwiusz pisze:
    > Tylko dlatego, że do chrztu kościół ma bardzo małe wymagania - może go
    > przeprowadzić ktokolwiek gdziekolwiek, niemalże jakkolwiek. Choć jeśli
    > okazałoby się, że nawet do tych prostych czynności nie doszło, to
    > znaczy, że chrztu nigdy nie było.

    Tu ja dostrzegam przede wszystkim drugie dno. Osoby, które nie wierzą w
    niewielkiej części są zainteresowane udowadnianiem komukolwiek, że nie
    są wiernymi jakiegoś kościoła. Oczywiście kilku "nawiedzonych" się
    znajdzie, ale to jakaś niewielka grupa i to - moim zdaniem - działająca
    irracjonalnie.

    Irracjonalnym jest również publikowanie statystyk na podstawie danych
    publikowanych przez kościoły o ilości wiernych. Wiki publikuje
    statystyki dotyczące wiernych:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bcio%C5%82y_i_i
    nne_zwi%C4%85zki_wyznaniowe_w_Polsce.
    Jak zsumować te podawane procenty, to mnie wyszło 89,1%, więc 10,9%
    niewierzących, czy raczej nie przynależących do żadnego kościoła po
    prostu - bowiem to niekonieczne musi być synonim.

    Ja podejrzewam, ze w tej grupie pewnie będą jakieś osoby, które
    przyjechały z za granicy i mimo to, że wierzą w Boga, to żaden Kościół o
    nich nie wie, a w grupie wiernych danego kościoła zapewne będą grupy
    osób formalnie uznanych za wiernych, które nie wierzą.

    Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że wiara w Boga, a przynależność do
    jakiegoś kościoła, to niekoniecznie muszą iść w parze. Jest pewnie
    całkiem niemała grupa osób wierzących, którym po prostu "nie po drodze":
    z danym kościołem z powodu tego, jak działa on jako instytucja. Bo nie
    maja ochoty słuchać podczas mszy o polityce, czy problemami w zakupie
    przez parafię samochodu odpowiedniej klasy. Bo nie widzą sensu wysyłania
    dziecka na nauki do domu parafialnego, skoro w szkole są lekcje religii
    opłacane przez państwo - zwłaszcza, gdy jest to problem organizacyjny,
    bo dziecko za małe, by same puścić tak dale.

    Kościół Katolicki, jak słucham wypowiedzi hierarchów, próbuje wiarę
    utożsamiać z przynależnością do kościoła, a w sumie to nie za bardzo
    wynika z jakiegoś prawa boskiego. Jak wierzący się pomodli do Boga bez
    udziału duchownego, to niby jest mniej ważne? Czy tak naprawdę ma
    znaczenie, czy wierny będzie odczytywał modlitwę słowo w słowo z
    Książeczki do modlenia, a jak pomyli gdzieś kolejność słów, to taka
    modlitwa będzie nieważna?

    Ja pamiętam, jak w kościołach nie mieścili się wierni. Jak się nie
    przyszło z 10 minut przed czasem, to się nawet wejść, by postać w
    kościele nie dało. I to w czasach, gdy udział w nabożeństwach był
    podobno ścigany przez władze. Teraz nawet przed czasami COVID kościoły
    były po prostu pustawe. Czy to oznacza, że ilość wierzących się
    radykalnie zmieniła? Wątpię.

    Moim zdaniem należałoby zastąpić statystyki wierzących, statystykami
    opisującymi czynną przynależność do określonego związku wyznaniowego.
    Czyli powiedzmy zaliczamy "na wiernego" osobę, która chociażby raz w
    danym roku kalendarzowym dokonała jakiegoś aktywnego samodzielnego czynu
    sugerującego, że jest zainteresowana tym, co w "kościele" się dzieje.
    Była na mszy. Brała udział w jakimś innym nabożeństwie. Przyjęły księdza
    po kolędzie. Ale nie wzięły udziału w lekcji religii, bo to bez sensu,
    skoro wszyscy muszą iść, a w każdym razie wola rodziców tu ma znaczenie,
    a nie dziecka. Do wiernych zaliczał bym osoby pełnoletnie i z takiej
    populacji liczył statystykę.

    --
    Robert Tomasik