    From: "Map1" <info*NOSPAM*@map1.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem wykorzystania mapy...
    Date: Thu, 9 Mar 2006 00:00:56 +0100

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@N...pl> napisał w wiadomości
    news:dtcvd1$9mv$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > 2. Trzykrotności stosownego wynagrodzenia można żądać przy naruszeniu
    > zawinionym. Myślę, że Twoje działanie jeżeli już, to było raczej
    > nieumyślne. W razie czego z pewnością będziesz miał świadków, którzy
    > potwierdzą, że zawsze starałeś się dbać o legalność źródeł.

    Art 79 ust.1 ustawy uzaleznia wysokosc roszczenia o zaplate wielokrotnosci
    stosownego wynagrodzenia (dwu- lub trzykrotnosci) od winy sprawcy,
    nie zas, od umyslnego lub nie, charakteru wystepku. Prawo karne wyroznia
    wine umyslna oraz wine nieumyslna (lekkomyslnosc, niedbalstwo). Juz nawet z
    literalnej wykladni przywolanego art 79 wynika, iż trzykrotnosci wlasnie
    moze domagac sie podmiot legitymowany czynnie, o ile tylko wykaze wine
    naruszajacego, nawet gdy bedzie to wina nieumyslna.

    > 3. W razie czego zwróć uwagę na art. 25 i 29 ustawy o prawie autorskim i
    > prawach pokrewnych.
    >
    > Zgodnie z art. 25 wolno rozpowszechniać w celach informacyjnych:

    pominieto kluczowe slowa: w prasie, radiu i telewizji, co wbrew intencji
    ustawodawcy rozszerza zakres przedmiotowy stosowania licencji ustawowej, o
    ktorej mowa w art 25 ustawy. Uregulowanie to ma zdecydowany charakter
    kazuistyczny i winno byc interpretowane scisle, w zadnym zas wypadku
    rozszerzajaco na srodki przekazu tam nie ujete (serwis www).

    > -przeglądy publikacji i utworów rozpowszechnionych (ust.1 pkt 3) oraz
    > punktów dałoby się do tej sytuacji dostosować. Raczej chyba trójkę.

    Prawo do przedruku / cytatu w przegladach publikacji nalezy moim zdaniem
    rozumiec w rozumieniu art 10 ust 1 konwencji bernenskiej. Niezaleznie jednak
    od zagadnien czysto teoretycznych, w tym uregulowania prawa przedruku we
    wspomnianej konwencji, przytoczony artykul 25 ustawy w zadnym przypadku nie
    ma zastosowania do wykorzystania fragmentu jakiegokolwiek dzieła w serwisie
    interentowym. Co wiecej, zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez
    judykature, jakiekolwiek dalej idace uprawnienia prasy nie moga pozbawic
    tworcow wykorzystywanych dzieł uprawnien osobistych ani majatkowych
    przyznanych im przez prawo autosrkie (por orzeczenie SN z dn. 23 listopada
    2004 r sygn. akt I CK 232/2004)

    > Streszczeniem w przypadku mapki mogłaby być wersja wyraźnie pomniejszona.

    Pomniejszenie mapy nie jest jej streszczeniem. Krytycznie w moim przekonaniu
    w ogole nalezy odniesc sie do stosowania terminu "streszczenie" w rozumieniu
    udostepnienia fragmentu utworu kartograficznego bez ingerencji w jej tresc,
    a jedynie z naruszeniem formy graficznej (wyodrebnienie z calosci czesci
    utworu). Co najwyzej mozna za takowe przyjac zgeneralizowana postac mapy,
    nie zas jej fragment z oryginalna trescia.

    Pozdrawiam,

    --
    Michał Okonek
    email: okonek*NOSPAM*@map1.pl