    From: m...@w...wroc.pl (Mariusz Grad)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [ Prawo Telekomunikacyjne vs. Prawo Karne ]
    Date: 26 Apr 2003 16:30:58 GMT

    t...@w...pdi.net wrote:

    > A czy w mysl ustawy operator ma "wysniffowane" dane zbierac czy wystarczy
    > gotowosc do zbierania bo tego akurat nie pamietam. Dlatego zreszta pytalem
    > co rozumiesz przez "sniffowanie" bo IMHO samo "sniffowanie"
    > nielegalne nie jest (np. centrala "sniffuje" wszystkie rozmowy
    > telefoniczne). Zreszta w mysl regulaminu operatora pracownik tegoz moze
    > niektore rozmowy "podsluchiwac" w celach oczywiscie zwiazanych z utrzymaniem
    > ruchu.
    § 5. Systemy, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, zapewniają niezwłocznie w
    ciągu całej doby:
    [ czyli w przypadkach szczegolnych .. ]
    ..
    7) dostęp do danych posiadanych przez operatora, w tym danych posiadanych
    przez innego operatora świadczącego usługi telekomunikacyjne przy
    wykorzystaniu sieci operatora z ostatnich 12 miesięcy.

    Za dane uznaje sie:
    1) danych identyfikujących abonentów, użytkowników i zakończenia sieci
    telekomunikacyjnych oraz danych dotyczących faktu, okoliczności i rodzaju
    połączenia, prób uzyskania połączenia między określonymi zakończeniami sieci
    telekomunikacyjnych, danych identyfikujących zakończenia sieci
    telekomunikacyjnych, między którymi wykonano połączenie, w tym połączenie
    konferencyjne, oraz lokalizacje tych zakończeń, zwanych dalej "danymi",
    posiadanych przez operatora;

    Zatem jesli dobrze rozumiem to jest tutaj rozbicie na dane i tresc.
    Nalezy stworzyc takie warunki, aby tresc mozna bylo przechwytywac w kazdej
    chwili - przypadek szczegolny (nie magazynowac ..). Natomiast dane trzeba
    przechowywac.
    Zatem IMHO cos podobnego do rozmow telefonicznych.
    Bilingi z 12 miesiecy, podsluchiwanie danych na zadanie.

    Co do samego sniffowania nie wydaje mi sie, aby centrala sniffowala.
    Do czego moze posunac sie pracownik (nie mowie teraz tylko o podsluchiwaniu,
    tylko ogolnie o "abuse"):
    - musi sie stosowac do obowiazujacego Prawa
    - do tego co podpisal klient przy zawieraniu umowy
    Tutaj wchodzimy do innego watku dotyczacego zasad dzialania abuse.

    --
    Mariusz Grad / UNIX Systems Administrator
    tel: +4871 320-2520 mobile: +48 501-134-008