    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Polska krajem bezprawia
    Date: Tue, 30 Dec 2003 14:33:43 +0100

    Użytkownik "Marzenna Kielan" <m...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:bsrhve$dsr$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > To znaczy, że ustawodawca nie bardzo się nam sprawdza i czas najwyższy,
    aby
    > zacząć wybierać bardziej rozważnie. Tylko w zalewie tych wszystkich
    obietnic
    > trudno jest się połapać, które obietnice zawierają choćby cień woli do
    > realizacji ;)

    Albo to oznacza, że jednak większość społeczeństwa woli obecny stan rzeczy
    i jest z niego zadowolona. Zauważ, że ta grupa, to tylko skromny wycinek
    społeczeństwa. My może nie być zadowoleni z ustaw, co nie znaczy, że za
    nami stoi większość. Po za tym możemy być w błędzie, bo nikt nie jest
    nieomylny. A sam temat nadużycia obrony koniecznej jest w ogóle
    kontrowersyjny i można by tę dyskusję ciągnąć w nieskończoność mnożąc
    przykłady kontrowersyjne i je analizując.

    Moim zdaniem w chwili obecnej sytuacja nie jest taka zła, jak sądzi
    większość społeczeństwa. Większość społeczeństwa uważa, że sądy są skore
    do uznawania w wypadku kontrowersji, że przekroczono obronę. Wynikiem
    takiego stanu rzeczy jest umiar w stosowaniu drastyczniejszych form
    obrony.

    W znanych mi osobiście przypadkach mających miejsce w ostatnich 2-3 latach
    akurat sądy raczej uznawały prawo do obrony koniecznej, jeśli tylko nie
    było to ewidentne przegięcie. Media nagłośniły kilka spraw, gdy uznano
    kogoś za winnego przekroczenia granic obrony, ale tamtych spraw nie znam,
    a na informacjach z mediów tyle razy już się "przejechałem", że nie mam
    zaufania do nich. Stąd trudno mi zabierać głos w tych sprawach.

    Tak więc chwilowo uważam, że uzyskano jakąś tam równowagę. Może chwiejną,
    ale jednak. Co oczywiście nie wyklucza jakiś pojedynczych wpadek wymiaru
    sprawiedliwości. Z drugiej jednak strony dopuszczenie do zabijania przez
    właścicieli amatorów kradzionych jabłek moim zdaniem doprowadziło by do
    brutalizacji przestępczości i nie było by chyba w skali makro korzystne.