    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podawanie zadłużenia piętra
    Date: Tue, 9 Aug 2011 00:38:56 +0000 (UTC)

    mvoicem wrote:

    > A nie można wziąść gościa za fraki, ale jednocześnie składać się
    > więcej "żeby nam nie odcieli"?
    >
    > Jedno nie wyklucza drugiego.

    Ano nie.
    Ale co innego - "zrzucamy się dodatkowo, ekstra, żeby nam nie odcięli,
    a dziada będziemy windykować i odsetki odzyskiwać", a co innego takie
    programowe narzucanie "płacimy z założenia więcej, bo jeden z nas może
    nie chcieć płacić".

    IMHO zarządca w takim przypadku powinien wprost powiedzieć "składki nie
    wystarczyły na media, bo Kowalski, Malinowski i Iksiński nie płacą
    czynszu" i ogłosić jednorazową dodatkową składkę na pokrycie braków.
    Albo - lepiej - tę kwotę po prostu z banku pożyczyć. Dlaczego lepiej?

    Po prostu problem polega na tym że takie "z założenia" pożyczanie od
    mieszkańców w postaci czynszu zawyżonego o ew. braki - jest nie w
    porządku. Dla wielu osób te 100 pln miesięcznie, które by im zostały w
    kieszeni - to, ja wiem, prawdziwa kiełbasa do chleba zamiast jakiejś
    pasztetowej.

    wiele osób żyje od pierwszego do pierwszego i zwyczajnie nie ma wolnej
    kasy żeby ot tak pożyczać cwaniakom, którzy się migają od płacenia.

    Dla takich osób koszt de facto pożyczanego pieniądza jest WIĘKSZY niż
    koszt ew. kredytu wziętego przez wspólnotę. Może się zdarzyć że sami
    będą musieli wziąć pożyczkę na ten cel - a wspólnota ma jednak znacznie
    lepszą pozycję negocjacyjną z bankiem. Może wynegocjować lepszą stawkę,
    zaoszczędzić na kosztach udzielenia kredytu itp.

    Dlatego uważam że w takiej sytuacji wspólnota powinna szukać pieniędzy
    w instytucjach do tego przeznaczonych, które tymi pieniędzmi z
    założenia dysponują, a nie robić z mieszkańców jakąś pseudofirmę
    pożyczkową.

    Pewnie, takie podejście "wyliczmy wyższy czynsz" jest najwygodniejsze
    dla zarządcy, po prostu zbiera więcej i się nie musi martwić, ba, de
    facto nawet nie czuje presji żeby ścigać niepłacących bo "przecież
    starcza!"

    Podobnie w prowadzeniu biznesu - jeśli wliczasz w koszty i w cenę
    towaru fakt, że część klientów nie spłaca zobowiązań - de facto
    obciążasz swoich ucziwych klientów odpowiedzialnością za tych
    niesolidnych. Trudno to nazwać uczciwym podejściem. Wygodnickie owszem,
    ale nie fair.

    IMHO cały problem wynika z łagodności polskiego prawa - moim zdaniem
    znacznie lepiej by było gdyby prawo przewidywało w przypadku np.
    takiego typowego postępowania nakazowego i egzekucji komorniczej,
    niezapłacona faktura, wyrok nakazujący zapłacanie należności w
    wysokości dwukrotnej czy trzykrotnej. Jako odszkodowanie za kłopot,
    zawracanie dupy z sądem i komornikiem.

    Teraz wielu cwaniakom się zwyczajnie opłaca nie płacić na czas, a gdyby
    im groziło zasądzenie dwu- czy trzykrotności - znacznie poprawiłoby to
    generalnie solidność i terminowość w płaceniu.

    Ktoś ci wisi dajmy na to 500 pln. Żeby je odzyskać sądownie musisz
    poświęcić sporo czasu, nawet jeśli najmiesz prawnika. Nikt Ci za to
    żadnego odszkodowania nie wypłaci. Ba, wynajmiesz prawnika i będzięsz
    musiał mu dopłacić, bo Ci sąd zasądzi koszty minimalne i starczy to na
    1/3 jego wynagrodzenia.

    --
    Pozdro
    Massai