eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPoczta Polska a obowiązek udzielenia informacji o nadawcy listu poleconego › Re: Poczta Polska a obowiązek udzielenia informacji o nadawcy listu poleconego
    From: wombi <w...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Poczta Polska a obowiązek udzielenia informacji o nadawcy listu
    poleconego
    Date: Mon, 05 Oct 2009 17:29:15 +0200

    Maddy pisze:
    > wombi pisze:
    > Czy to pytanie z ciekawości czy już ci odmówiono podania takiej
    > informacji, że szukasz paragrafów?

    Na razie jeszcze nikt nie odmówił ale chce być przygotowany na każdą
    ewentualność.

    Szukałem w ustawie Prawo pocztowe i w rozporządzeniach ale nic w nich
    nie było o takim uprawnieniu adresata.

    Natomiast w Regulaminie świadczenia usług pocztowych z dnia 21 września
    2005 r. (tekst jednolity w zarządzeniu Dyrektora Generalnego Poczty
    Polskiej nr 157 z 28 listopada 2007 r., zmienione zarządzeniami
    Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej nr 87 z dnia 12 sierpnia 2008 r. i
    nr 48 z 02 kwietnia 2009 r.)]

    znalazłem:

    § 27
    1. Pracownicy placówek pocztowych oraz placówek ruchomych udzielają nadawcom
    i adresatom przesyłek rejestrowanych oraz przekazów pocztowych
    informacji wynikających
    z prowadzonej dokumentacji pocztowej, określających dzień nadania
    przesyłki rejestrowanej
    lub przekazu pocztowego, bądź dotyczących nazwiska odbiorcy przesyłki
    rejestrowanej lub
    kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym.
    2. Adresat może uzyskać informacje o nazwisku lub nazwie nadawcy
    przesyłki rejestrowanej
    lub przekazu pocztowego zwróconych z powodu nieodebrania w terminie.
    3. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, udzielane są ustnie lub na
    piśmie,
    po udokumentowaniu uprawnień żądającego przez okres 12 miesięcy od dnia
    nadania
    przesyłki lub przekazu pocztowego.
    4. Możliwe jest również udzielenie adresatowi informacji o nazwisku lub
    nazwie nadawcy przed
    doręczeniem przesyłki lub wydaniem jej w placówce oddawczej. Udzielenie
    takiej informacji
    adresatowi nie jest jednak dozwolone, jeżeli nadawca zażądał zwrotu
    przesyłki lub przekazu
    pocztowego, bądź dokonał zmiany dotychczasowego adresata.
    5. Udzielenie osobom trzecim informacji dotyczących przesyłek i
    przekazów pocztowych jest
    dozwolone wyłącznie w przypadkach określonych przez odrębne przepisy.

    Na pierwszy rzut oka, z punktu 4 zdanie pierwsze wynika, że nadawca może
    się dowiedzieć kto jest nadawcą listu poleconego.
    Z drugiej strony, jeśli na poczcie znajdzie się jakiś domorosły prawnik
    to zwrot "Możliwe jest" będzie interpretował w ten sposób, że udzielenie
    takiej informacji zależało będzie od ładnych oczu adresata :)