    From: "Sonn" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: POMÓŻCIE - poświadczyłam kiedyś nieprawde, mam sprawe...
    Date: Fri, 25 Mar 2005 00:29:36 +0100

    Użytkownik "Shady" <s...@p...nospam.fm> napisał w wiadomości
    news:FrW%d.9281$zY6.2914@news.chello.at...
    > 4 lata temu, wypisalam znajomemu lewe zaswiadczenie ze pracuje w
    firmie tej
    > samej co ja. Potrzebował do wziecia telefonu komórkowego...

    Art. 18 par. 1 k.k. w zw. z art. 286 par. 1 k.k. - pomocnictwo do
    oszustwa.
    Wiedziałaś, że potrzebuje zaświadczenia i że nie spełnia warunków do
    nabycia tego telefonu, tym samym wiedziałaś, albo powinnaś przwiedywać,
    ze nie będzie w stanie wywiązać się z zawieranej przez niego umowy i
    może nie zapłacić za telefon bądź prowadzone przez niego rozmowy.
    działałaś co najmniej w zamiarze ewentualnym
    Zagrożenie jak za dokonanie oszustwa - od 6 miesięcy do 8 lat
    pozbawienia wolności.

    > Co mam robic?? Oczywiscie nie zamierzam sie nie przyznawac, jedynym
    moim
    > wytłumaczeniem bedzie to ze poprostu byłam głupia na maxa i nie
    zdawałam
    > sobie sprawy z ew. konsekwencji..

    Takie tłumaczenie raczej ci w niczym nie pomoże. Przynanie się za to jak
    najbardziej. jeżeli zostaną ci przedstawione zarzuty, oswiadcz, że
    chcesz skorzystać z art. 335 k.p.k. i poddać się dobrowolnie karze. Z
    przesłuchującym cię prokuratorem/policjantem spróbuj ustalić czy twojego
    przypadku nie dałoby się zakwalifikować jako przypadku mniejszej wagi i
    zaproponuj jakiś wymiar kary.
    Wszystko zależeć będzie od tegoi jaki zarzut zostanie ci przedstawiony.
    Możliwe warianty to:
    a) z art. 286 1 k.k. - oszustwo popełnione w spólnie i w porozumieniu z
    twoim znajomym któremu wystawiłaś zaświadczenie (bardzo prawdopodobne) -
    zaproponuj minimalny wymiar kary 6 m-cy pozbawienia wolności z
    warunkowym zawieszeniem na 2 lata. Do tego może być jakaś grzywna
    b) jak pisałem wyżej 18 par. 1 k.k. w zw. z art. 286 par. 1 k.k. -
    zagrożenie jak za dokonanie oszustwa, propozycja kary taka jak w a)
    b) art. 286 par. 3 k.k. - oszustwo- przypadek mniejszej wagi - może uda
    się opękać grzywną

    Jeśli skorzystasz z 335 k.p.k. masz mozliwość negocjowania wysokości
    kary, oczywiście w granicach zagrożenia przewidzianego kodeksem karnym
    Nie sądzę, zeby w grę wchodził art. 271 par. 1 k.k. czyli poświadczenie
    nieprawdy, ponieważ wiedziałaś w jakim konkretnie celu wystawiasz
    zaświadczenie i że miało ono posłużyć do wyłudzenia telefonu

    radzę naprawdę skorzystać z art. 335 k.p.k. i poddać się karze, bo mozna
    wtedy wynegocjować karę z prokuratorem, zaoszczędza się czas i przede
    wszystkim koszty postepowania (ewentualne dalsze wezwania pociągną za
    sobą koszty wysyłki poczty, zwrotu pieniędzy świadkom za dojazdy, a o
    kosztach ewentualnej opnii grafologicznej nie wspomnę), a jesli sąd w
    wyroku zobowiąże cię do zwrotu kosztów postepowania to zaoszczędzisz w
    ten sposób sporo pieniędzy. Jesli inni oskarżenie też skorzystają z tego
    artykułu sąd rozpozna sprawę na posiedzeniu i wyda wyrok o takiej treści
    jaką uzgodniłaś z prolkuratorem. nie będzie kilku terminów rozpraw
    (jeśli na przykład nie stawią się jacyś świadkowie, a sprawa w sądzie
    będzie załatwiona praktycznie od ręki i odpadną dodatkowo koszty
    postępowania śadowego.

    To tyle - decyzja nalezy do ciebie.... I myśl zanim zrobisz coś takiego
    jak wystawianie jakichś lewych zaświadczeń

    --
    Niesprawiedliwości znoś cierpliwie..... ale do czasu !

    Pozdrawiam: Sonn