  • Data: 2007-08-13 21:31:54
    Temat: Re: Odpowiedzialność materialna?
    Od: Farek <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Na pewno pracowałeś? Tzn. czy była to umowa o pracę?

    Tak, to była umowa o pracę.

    > A tak ogólnie: google Twoim przyjacielem ;)
    > Pierwszy adres po wpisaniu hasła "odpowiedzialność materialna
    > pracownika":http://www.prawopracy.fr.pl/9.php
    Dzięki - myślę, że to jest odpowiedź:

    "Po pierwsze pracownik nie ponosi odpowiedzialności za ryzyko związane
    z działalnością pracodawcy. Jeżeli więc powstanie szkody jest wliczone
    w działalność pracodawcy, pracownik odpowiedzialności za szkodę nie
    ponosi. Przykład: prowadzenie kopalni wiąże się z ryzykiem powstania
    szkód na powierzchni, prowadzenie przedsiębiorstwa transportowego
    wiąże się z ryzykiem kradzieży. Pracownik za tego typu zdarzenia
    odpowiedzialności nie ponosi.

    Po drugie - pracownik nie może być pociągnięty do odpowiedzialności
    jeżeli działał w granicach dopuszczalnego ryzyka. W tym przypadku
    ryzyko dotyczy działań pracownika. Każde działanie człowieka wiąże się
    z jakimś ryzykiem. Przykładem niech będzie tutaj chociażby niejaki
    Edyp. Zrobił wszystko aby zniwelować ryzyko zabicia ojca i poślubienia
    matki, a jednak mu się nie udało. Pracownik aby działać musi więc
    większe lub mniejsze ryzyko podejmować. Podstawowe pytanie brzmi - jak
    daleko może się posunąć? Kodeks pracy w zasadzie stoi na stanowisku,
    iż podjęte ryzyko powinno być zgodne ze zdrowym rozsądkiem - użyte są
    mianowicie słowa ,,w granicach dopuszczalnego ryzyka". jakie ryzyko
    jest dopuszczalne a jakie nie zależeć będzie od konkretnej sytuacji -
    natomiast podstawowym kryterium oceny powinien być rachunek
    prawdopodobieństwa, oraz cel jaki przyświecał pracownikowi. "