    From: Rafal Lukawski <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nieżetelny wykonawca - prośba o poradę
    Date: Wed, 30 May 2012 03:04:29 +0200

    > Chcemy rozwiązać (zerwać?) umowę, żądać zwrotu zadatku. Jak to zrobić?
    > Co powinno być w takiej umowie zawarte? Wystarczy to wysłać listem
    > poleconym z potwierdzeniem odbioru? Czy jeżeli umowę chcemy zerwać z
    > winy Wykonawcy to możemy żądać zwrotu podwójnego zadatku?

    Żądać można czegokolwiek, tylko samo żądanie nie gwarantuje przecież, że
    ktoś zwróci pieniądze. Tutaj wyłącznie działa presje. Standardowe
    przedsądowe wezwanie do zapłaty (uzasadnienie dowolne, ale
    merytotryczne). Często skorzystanie z radcy prawnego przyspiesza
    reakcje. Później pozostaje sąd i jest to względnie dość proste o ile nie
    okaże się, że dłużnik nagle jest psychicznie chory i majątek przepisał
    na członków rodziny. Jeżeli nie jest tak sprytny, to egzekucja
    komornicza bywa skuteczna.

    Jeżeli ktoś nie jest pod kreska (przyparty do ściany), zazwyczaj
    wczesniej oddaje kasę / dogaduje się.

    To co chciałem zaznaczyć, że w przypadku wielu osób wyrok sądowy
    zupełnie nic nie znaczy (takie mamy prawo i państwo), można jeździć
    mercedesami i nic nie mieć, do tego leczyć się psychiatrycznie. Komornik
    tu nic nie ściągnie z majątku, jeżeli wyłudzenie nastąpiło w sposób
    zaplanowany.