    From: "SOTB" <o...@p...was>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niedopelnienie umowy zawartej mailem.
    Date: Wed, 6 Dec 2006 12:35:13 +0100

    (...)

    > Moim zdaniem raczej nikłe szanse. 66(1) par. 4 kc mówi, że przepisów o
    > ofertach składanych elektronicznie nie stosuje się do umów zawieranych za
    > pośrednictwem poczty e-mail. Nie ma więc przepisu, który nadawałby moc
    > prawną umowie-ofercie wysyłanej mailem.

    Ale jest również napisane: "Oferent będzie w takim przypadku związany swoją
    ofertą, jeżeli adresat oferty niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie. " .
    Jeśli wypełniła ankietę i odesłała to oferent jest związany umową.

    I dalej:
    "Użyte we wspomnianym przepisie pojęcie potwierdzenia "otrzymania" oferty
    należy rozumieć nie tylko jako celowe i każdorazowe oświadczenie adresata
    oferty, że tak się stało, ale - moim zdaniem - również automatyczne
    potwierdzenie, że dana wiadomość (w tym przypadku oferta) została
    wyświetlona na komputerze podmiotu, do którego była skierowana.
    Potwierdzenie takie powinno być postrzegane w kategoriach oświadczeń woli,
    złożenie którego powoduje skutek związania ofertą składającego. W przypadku
    gdy następuje to automatycznie, oświadczenia woli należy doszukiwać się już
    w zgodzie użytkownika internetu na takie skonfigurowanie specjalnego
    programu, który w przypadku spełnienia określonych warunków przez oferenta
    (np. poprawnego wypełnienia specjalnego formularza) automatycznie generuje
    potwierdzenie otrzymania oferty. "

    "(..) ustawa nie wymaga, aby oświadczenie o jej otrzymaniu zostało dokonane
    w takiej samej formie."
    Zatem ankietę mogła odesłać nawet sporządzoną na papierze.

    "Omówiona procedura ma na celu ochronę bezpieczeństwa oferenta, którym
    najczęściej jest konsument. Dlatego też w zakresie czynności dokonywanych z
    ich udziałem nie można zwolnić się z omawianego obowiązku. Mogą to uczynić
    jedynie przedsiębiorcy w ramach czynności dokonywanych między sobą, na co
    wprost zezwala art. 661 par. 4 zdanie drugie k.c. Wyłączenie takie musi być
    jednak wyraźnie ustalone. "

    Nie sądzę, żeby mamuśka posiadała status FIRMY, więc nie ma możliwości
    wycofania się z wypłaty kasy w kwocie podanej w pierwszym emailu.

    Cytowane za http://www.kociewie.info.pl/articles.php?id=52

    SOTB