    From: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Na goracym uczynku
    Date: Tue, 12 Oct 2004 09:11:27 +0200

    On 10/12/2004 9:01 AM, Jerzy Radzimowski wrote:

    > Mam pytanie o interpretacje. Jezeli jest sie "zlapanym na goracym uczynku"
    > podczas prowokacji policyjnej - sa nagrania i tak dalej. To jest sie juz
    > przestepca czy tylko podejrzanym ?
    > Chociazby dla przykladu http://info.onet.pl/992285,11,item.html

    Co do zasady jest tak, że nie można uznać za winnego do czasu
    prawomocnego udowodnienia winy. To akurat jest powszechnie wiadome i nie
    budzi wątpliwości.

    Natomiast z tej zasady wywodzi się, że człowiek bez prawomocnego wyroku
    jest niewinny, zaś dalej, że nie popełnił czynu zabronionego, do czasu
    prawomocnego wyroku (bo mu nie udowodniono prawomocnie, że popełnił).

    Idąc dalej mozna wykazać, że kradną zwykli ludzie, nie złodzieje - w
    oparciu o np. statystyki wykrywalności przestępstw - dalej, że
    generalnie to nie przstepcy popełniaja przestepstwa, tylko zwykli ludzie.

    Taka interpretacja prawa odpowiada społecznemu zapotrzebowaniu (jest
    społecznie sprawiedliwa) w czasach i miejscu, w których kradzież i
    łapownictwo sa społecznie akceptowanymi normami, co więcej - symbolem
    zradności.

    Pzdr: Catbert