    From: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Lzenie w Internecie czy mozna pozwac do sadu?
    Date: Wed, 26 Jun 2002 15:41:48 +0200

    Użytkownik "Papik" <p...@g...w.astercity.net> napisał w
    wiadomości news:slrnahjfqp.s0q.papikUSUNmnie@cocoon.acn.waw.pl.
    ..
    > Moj drogi, IMHO publiczna osoba stales sie w momencie 1 postu na news.
    > Niech mnie grupowicze poprawia jesli sie myle.

    Mysle ze sie mylisz.
    Chodzi o to, ze niema sensu konstruowac dla potrzeb usenetu *instytucji
    prawnej* "osoby publicznej". Ja jestem osoba prywatna niezaleznie od tego
    czy pisze na Usenet czy tworze serwis internetowy etc... Prawo autorskie
    wprowadza instytucje "osoby powszechnie znanej" uwarunkowujac pewne
    mozliwosci od tego, czy wizerunek zostal wykonany _w związku z pełnieniem
    przez nią funkcji publicznych_. To wazne: *w zwiazku*.

    A co do politykow i osob, ktore sa powszechnie znane - rowniez i one
    skladaja pozwy o naruszenie dobr osobistych przez opublikoany material
    prasowy w druku. Nie powinno zachodzic tu prosta relacja - skoro ktos jest
    powszechnie znany - mozna go opluc w mediach. To rowniez czlowiek i
    przysluguje mu ochrona.

    Sad stwierdza czy nastapilo bezprawne naruszenie lub zagrozenie jego dobr
    osobistych. Co do watku osob publicznych - kontrowersyjny i niejednoznacznie
    opisywany w literaturze jest przyklad wylaczenia bezprawnosci dzialania ze
    wzgledu na sluszny interes spoleczny naruszenia. Kontrowersyjny. Zatem nie
    mozna jednoznaczeni przyjac ze kazde naruszenie dobr osobistych osoby
    powszechnie znanej bedzie naruszeniem w ktorym wylaczono bezprawnosc ze
    wzgledu na sluszny interes spoleczny.

    Piotr VaGla Waglowski | vagla [at] vagla.pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl