    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Lombard i kłopoty
    Date: Thu, 4 Nov 2004 19:36:28 +0100

    On Thu, 4 Nov 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
    >+ > Bo jeśli przez "obciążenie rzeczy" to to właśnie jest zastaw :)
    >+ > (306 K.C.)
    >+
    >+ Miałem na myśli "zajęcie" z cytowanego artykułu. "Zastaw" rozumiem tak,
    >+ że posiadacz dalej sobie rzecz używa, tylko nie może jej np. sprzedać -

    A nie nie. To jest IMO wyjątek - np. art. 308 ("można ustanowić na
    rzecz banku zastaw na rzeczach ruchomych zastawcy z pozostawieniem
    ich w posiadaniu zastawcy lub osoby trzeciej."
    W 307 mamy warunki:
    - umowa; jako mniemam przy "przymusowym" umowy brak :)
    - "z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych - wydanie rzeczy" !

    Czyli zasadą jest jak na mój gust (wg tego zapisu) "wydanie".
    Ewentualnie "zatrzymanie" jako "sprzeciw do usunięcia" ("jeśli przepisy
    szczególne tak stanowią" - np. art. 670/671)

    Inna sprawa że nie umiem "przypasować z palca" żadnego przepisu
    pozwalającego w opisywanej sytuacji posłużyć się zastawem - zresztą
    wskazać czy i dlaczego NIE można też nie umiem, dlatego prawnikom
    podsyłam ;) :)

    >+ a "zajęcie", że się mu rzecz zabiera i trzyma jako zabezpieczenie.

    To jest przecież "zastaw Janosik mode" :)

    Jak mi się wydaje "zabezpieczenie luzem" :) *nie* ma sensu ekonomicznego
    (np. "zabezpieczenie śladów przestępstwa") a dowodowy czy podobny;
    "zabezpieczenie w celach ekonomicznych" to "zastaw" właśnie...

    pozdrowienia, Gotfryd