    From: Pawel Kraszewski <P...@K...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legalność oprogramowania
    Date: Thu, 18 Jan 2007 23:46:10 +0100

    news.tpi.pl wrote:

    > wszystko

    > Czy to znaczy, że mając na komputerze np jakąś bazę danych klientów,
    > przechowując dokumenty dotyczące firmy, zestawienia czy też prowadząc
    > księgowość swojej firmy,
    > nie można zainstalować przykładowo antywirusa do użytku domowego ?

    Akurat antywirus jest tutaj ciekawym przypadkiem (tak jak soft do
    odkasowywania plików czy naprawy dysków).

    Tutaj widzę 2 różne "wykorzystania komercyjne":

    * Jedno "usługowe" - na _swoim_ komputerze świadczę usługi odzysku danych
    czy usuwania wirusów - klient przychodzi ze swoim dyskiem, wsadza go do
    mojego komputera, ja mu robię porządek i biorę za to kasę. Ewidentnie _TO_
    wykorzystanie wyczerpuje wszelkie znamiona użytku komercyjnego.

    * Drugie "użytkowe" - nie czerpię bezpośrednich korzyści z używania
    narzędzia - nie jest ono w żadnym stopiu niezbędne do prowadzenia
    działalności. Jeżeli usunę ten program, to bez żadnych zmian mogę
    pracować dalej. Ma ono jednak wpływ na komfort lub bezpieczeństwo pracy,
    więc pośrednio czerpię korzyści z jego użytku. Tutaj trzeba się wczytać
    w EULA, zwłaszcza drobnym druczkiem.

    Na przykład z FAQ Avast Antivirus:

    Q: Define commercial in the sense of non-commercial use of avast! Home
    Edition?

    A:
    "Commercial", using our definition, would define ANY work done for a
    commercial aim (money is not the issue, nor is profit so, for instance,
    non-profit charity work would be commercial in nature.) Hobbies would be
    considered home use; except where such hobby is running a commercial
    business (again, money and profit are not relevant to the definition.)

    Więc w świetle tego zapisu w moim rozumieniu nie możesz korzystać z tego AV
    nawet gdy jesteś tylko nauczycielem przygotowującym zadanie domowe na
    komputerze w domu.

    Tak jak mówię - trzeba czytać EULA. W dobrze przygotowanych zawsze na
    początku jest słownik pojęć, w którym powinno być jasno
    sprecyzowane "użycie niekomercyjne".

    --
    Pawel Kraszewski
    www.kraszewscy.net