  • Data: 2006-11-26 09:57:57
    Temat: Re: Kto współwłaścicielem ? Prośba o pomoc .
    Od: "rg" <r...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Własność przynależy gruntowi - to jedna z podstawowych zasad prawa
    cywilnego. Dom zbudowany na gruncie małżonka będzie zatem należał wyłącznie
    do niego, i to bez względu na to, za czyje pieniądze został wzniesiony. O
    przyszłości domu - np. o jego sprzedaży - zgodnie z prawem będzie więc mógł
    decydować tylko właściciel gruntu, na którym dom stoi, i to on będzie
    występował jako strona umowy kupna-sprzedaży. A jeśli - czego nikomu nie
    życzymy - małżeństwo się rozpadnie, małżonek, który finansował budowę,
    będzie mógł żądać wyłącznie zwrotu poniesionych przez siebie wydatków. Nie
    będzie miał natomiast prawa do nieruchomości.

    Mąż i żona, którzy wspólnie finansują budowę na działce należącej do jednego
    z nich, mogą uzyskać równe prawa do domu i uczynić go wspólną własnością. W
    tym celu małżonek, który jest właścicielem gruntu, może:

    - odsprzedać drugiemu udział w nieruchomości - trzeba wówczas zawrzeć umowę
    kupna-sprzedaży,

    - dokonać na rzecz małżonka darowizny udziału w nieruchomości, czyli zawrzeć
    umowę darowizny,

    - przenieść własność nieruchomości (lub udział w niej) z majątku odrębnego
    do majątku wspólnego przez rozszerzenie wspólności ustawowej. W tym celu
    małżonkowie powinni zawrzeć umowę intercyzy. W ten sposób bowiem nie tylko
    można wyłączyć wspólność ustawową, lecz także ją rozszerzyć. Umowa intercyzy
    może być zawarta zarówno przed ślubem, jak i w trakcie trwania małżeństwa.

    W artykule news:ek927k$405$1@news.onet.pl,