    From: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kontrola drogowa a przeszukanie?
    Date: Mon, 24 Jul 2006 15:29:41 +0200

    Użytkownik "S&B" <a...@e...pl> napisał w
    > Ale pytanie czy mają do tego prawo na podstawie np. anonimowego donosu,
    > przecież zawsze takim powodem można się podeprzeć.

    Nie jest nigdzie określone szczegółowo. Jedyne co mówi prawo to: Podejrzenie
    musi być uzasadnione. W specyficznych sytuacjach anonim może być pewnego
    rodzaju uzasadnieniem, zwłaszcza jeśli istnieją jeszcze inne dane, anonim
    wydaje się być prawdziwy itp. Oczywiście pole do naginania prawa jest
    duże... W praktyce uzasadnieniń może być wiele... Dzięki temu łatwiej ścigać
    bandytów, lecz jednocześnie, czasami utrudnia się życie "normalnym"
    zjadaczom chleba.

    >Następną kwestią jest to czy do takiego ich zachowania upoważnia to że np.
    >podejrzewają że dana osoba może coś mieć w aucie, w ten sposób również
    >można przeszukac kazdego.

    Może np. mieli informacje, że w okolicach takim autem jak Twoje prousza się
    handlarz narkotyków itp., może była prowadzona jakaś akcja, więc podjęli się
    kontroli. To było uzasadnione, jeśli były jakiekolwiek wiarygodne dane
    pozwalające przypuszczać, że mogą znaleźć coś czego szukali w Twoim aucie.
    Oczywiście nie wszystki informacje są jawne dla samego kontrolowanego, ale w
    przypadku złożenia skargi, byłoby to, teoretycznie, sprawdzone.

    > Wreszcie czy przed przystąpieniem do przeszukania nie powinni mnie
    > poinformować o jego przyczynie?
    > Czy następna tego typu kontrola ma odbyc się na takich samych zasadach i
    > również mam siedzieć cichutko i cieszyć się że mimo wszystko byli mili bo
    > łaskawie mi nic nie podłożyli?

    Żądaj protokołu podczas czynności. Tam musi być określona przyczyna, a jak
    Ci się ona nie spodoba to złoż zażalenie. W przypadku powtarzających się
    tego typu czynności będziesz miał dowody (protokoły), które ewentualnie
    mógłby by pomóc, gdyby nieuzasadnione sytuacje się powtarzały. Myślę, że
    samo zażądanie protokołu, trochę studzi zapały i zmusza do ściślejszego
    działania z literą prawa.