eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKomentarz do art. 54 kw. › Re: Komentarz do art. 54 kw.
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: kam <#k...@w...pl#>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Komentarz do art. 54 kw.
    Date: Sun, 08 Jan 2006 20:31:44 +0100
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 104
    Message-ID: <dprpbt$mna$1@inews.gazeta.pl>
    References: <dprm5p$7tj$1@inews.gazeta.pl> <dprn2l$b0h$1@inews.gazeta.pl>
    <dprntb$g7r$1@inews.gazeta.pl> <dproi4$j22$1@inews.gazeta.pl>
    <dproq3$kgh$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: ip-195-242-255-2.catv.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1136748735 23274 195.242.255.2 (8 Jan 2006 19:32:15 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 8 Jan 2006 19:32:15 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <dproq3$kgh$1@inews.gazeta.pl>
    X-Antivirus-Status: Clean
    X-Accept-Language: pl, en-us, en, ru
    X-User: kamgol
    X-Antivirus: avast! (VPS 0601-3, 2006-01-06), Outbound message
    User-Agent: Mozilla Thunderbird 1.0.7 (Windows/20050923)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:356482
    [ ukryj nagłówki ]

    Roman G. napisał(a):
    > Dasz jakiś namiar na ten wyrok?

    http://www.trybunal.gov.pl/OTK/otk.htm

    > A może fragment zacytujesz?

    4. Przedmiotem pytania prawnego jest art. 54 Kodeksu wykroczeń. W myśl
    tego przepisu: ,,Kto wykracza przeciwko wydanym z upoważnienia ustawy
    przepisom porządkowym o zachowaniu się w miejscach publicznych, podlega
    karze grzywny do 500 złotych albo karze nagany". Należy zauważyć, że w
    przypadku wykroczenia określonego w zaskarżonym przepisie, rodzaj i
    granice kar oraz zasady ich wymierzania zostały określone w ustawie.
    Zaskarżony przepis nie określa natomiast znamion czynu zabronionego, ale
    odsyła w tym zakresie do innych przepisów.

    Analizując znaczenie zaskarżonego przepisu, należy zwrócić uwagę, że
    zaskarżony przepis odsyła do przepisów ,,wydanych na podstawie ustawy".
    Odesłanie zawarte w zaskarżonym przepisie obejmuje zatem wyłącznie
    przepisy podustawowe. Naruszenie przepisów rangi ustawowej nie może
    stanowić podstawy do ukarania na podstawie art. 54 Kodeksu wykroczeń.
    Sądy, stosując ten przepis, powinny zawsze badać, czy organ stanowiący
    przepisy porządkowe działał na podstawie ustawy i w granicach upoważnień
    ustawowych. Wymierzenie kary na podstawie art. 54 jest możliwe tylko
    wtedy, gdy naruszone przepisy porządkowe nie wykraczają poza granice
    upoważnienia ustawowego. Jeżeli dany przepis normuje sprawy nie
    przekazane do unormowania w akcie podstawowym, to naruszenie tego
    przepisu nie może prowadzić do ukarania na podstawie art. 54 Kodeksu
    wykroczeń. Sądy, stosując art. 54 Kodeksu wykroczeń, mają również prawo
    i obowiązek badać, czy przepisy porządkowe, do których odsyła
    analizowany przepis, są zgodne z Konstytucją, a w szczególności, czy
    zostały ustanowione zgodnie z konstytucyjnymi zasadami stanowienia aktów
    podustawowych.

    Odesłanie zawarte w art. 54 Kodeksu wykroczeń obejmuje wyłącznie
    ,,przepisy porządkowe". Termin nie jest w pełni ostry, a precyzyjne
    ustalenie jego znaczenia może budzić wątpliwości. Nie został on
    zdefiniowany w obowiązującym ustawodawstwie. W praktyce ustawy
    udzielające upoważnień do stanowienia przepisów porządkowych wyraźnie
    kwalifikują te przepisy przy pomocy terminu ,,przepisy porządkowe" lub
    ,,zarządzenia porządkowe". W przypadku ustaw nie zawierających takiego
    określenia mogłyby jednak powstawać wątpliwości, czy dany akt normatywny
    mieści się w kategorii ,,przepisów porządkowych". W literaturze
    przedmiotu zwraca się uwagę, że analizowany przepis ma na celu ochronę
    porządku i spokoju w miejscach publicznych. Zawiera on odesłanie do
    przepisów porządkowych wydawanych w celu zapewnienia porządku i spokoju
    publicznego. W konsekwencji, w razie naruszenia przepisów, które mają
    inny przedmiot ochrony, nie jest możliwe zastosowanie zaskarżonego
    przepisu. Należy przy tym zauważyć, że podstawę karania na podstawie
    art. 54 Kodeksu wykroczeń może stanowić wyłącznie naruszenie przepisów
    regulujących zachowania w miejscach publicznych.

    Przepisy porządkowe, do których odsyła art. 54 Kodeksu wykroczeń mogą
    mieć różny charakter. Ustalając znaczenie odesłania zawartego w
    zaskarżonym przepisie, należy uwzględnić unormowania konstytucyjne
    dotyczące tworzenia prawa. W świetle art. 87 Konstytucji nakazy i zakazy
    adresowane do podmiotów nie znajdujących się w stosunku podległości
    organizacyjnej wobec organu stanowiącego prawo muszą mieć charakter
    powszechnie obowiązujący. W konsekwencji przepisy porządkowe, o których
    mowa w art. 54 Kodeksu wykroczeń, ustanowione od chwili wejścia w życie
    Konstytucji, muszą mieć charakter powszechnie obowiązujący. Będą to
    najczęściej akty prawa miejscowego, o których mowa w art. 94
    Konstytucji, jakkolwiek nie można również wykluczyć w tym przypadku
    rozporządzeń, wydawanych przez wskazane w Konstytucji centralne organy
    państwowe na zasadach określonych w art. 92 Konstytucji. Art. 54 Kodeksu
    wykroczeń nie może w żadnym wypadku stanowić podstawy do wymierzania
    grzywny za naruszenie jakichkolwiek innych przepisów, ustanowionych od
    17 października 1997 r., jeżeli nie należą one do konstytucyjnego
    katalogu źródeł prawa powszechnie obowiązującego.

    Art. 54 Kodeksu wykroczeń stanowi przykład odesłania dynamicznego,
    ponieważ treść przepisów, do których odsyła ulega zmianom w trakcie jego
    obowiązywania. W literaturze przedmiotu zwraca się uwagę, że wymieniony
    przepis stanowi przykład przepisu blankietowego zupełnego, ponieważ
    wszystkie elementy czynu zabronionego zostały określone w akcie
    normatywnym, do którego odsyła przepis blankietowy (R. Dębski, tamże,
    str. 131). Brzmienie art. 54 Kodeksu wykroczeń nie pozwala samo w sobie
    adresatowi zorientować się co do treści ustanowionego zakazu lub nakazu.
    Z zaskarżonego przepisu adresat może jedynie wyciągnąć wniosek, że ma
    obowiązek przestrzegania pewnych zasad zapewniających ochronę porządku
    publicznego w miejscach publicznych, zasad skonkretyzowanych w
    przepisach podustawowych.

    5. Przepisy porządkowe, o których mowa w art. 54 Kodeksu wykroczeń, mogą
    być obecnie wydawane na podstawie upoważnień zawartych w szeregu
    ustawach. Należy wymienić tutaj w szczególności:

    - art. 15 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U.
    2000 r. Nr 50 poz. 601; Dz. U. 2001 r. Nr 125 poz. 1371),

    - art. 48 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz.
    U. 1997 r. Nr 96 poz. 591 ze zm.),

    - art. 20 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zagospodarowaniu
    nieruchomości Skarbu Państwa przejętych od wojsk Federacji Rosyjskiej
    (Dz. U. 1994 r. Nr 79 poz. 363 ze zm.).

    Szczególnie często wykorzystywaną podstawę do wydawania przepisów
    porządkowych stanowią ustawy regulujące ustrój poszczególnych szczebli
    samorządu terytorialnego. Ustawy te przyznały kompetencje do stanowienia
    przepisów porządkowych radom gmin i radom powiatów. (...)


    KG

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1