  • Data: 2011-01-05 08:24:55
    Temat: Re: Kilka pytań do prawa pracy.
    Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "CUT_INZ" <C...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:ifshqh$4hl$1@inews.gazeta.pl...
    > 1) Moja siostrzenica pracuje na stacji benzynowej jako
    > kasjer/ekspedientka. Pracuje w systemie 12-godzinnym (dniówki, nocki).
    > Harmonogram pracy jest układany przez jej kierownika. Z reguły wygląda to
    > tak, że po dniu pracy jest dzień wolnego. (często też pracuje z dnia na
    > dzień, nie ma stałych dni wolnych). Taki system notorycznie sprawia, iż z
    > miesiąca na miesiąc ma bardzo dużo nadgodzin (które są wypłacane co 3
    > miesiące).
    >
    > Czy duża ilość OBOWIĄZKOWYCH nadgodzin jest zgodna z prawem?

    Co znaczy "obowiazkowych nadgodzin" ?
    Liczba nadgodzin jest okreslona scisle (maksymalna)
    http://www.prawnik-online.eu/porady/pracy/maksymalna
    _liczba_nadgodzin_w_roku.html

    > 2) Jak powinny być rozliczane dni pracy które ustawowo są wolne?
    >

    > 3) Siostrzenica nie wykorzystała całego urlopu za zeszły rok. Kierownik
    > poinformował ją, że musi go wykorzystać na początku obecnego roku.
    > Siostrzenica zdecydowała, że chce urlop od 8 lutego. Kierownik powiedział,
    > iż wpisał jej urlop od 14 stycznia i nic z tym już nie zrobi.
    >
    > Czy jest

    Powinna go wykorzystac w pierwszej kolejnosci maksymalnie do 30 marca .
    Jednakze jesli go nie wykorzysta rowniez nie przepada on (przez okres 3-ch
    lat). Tym niemniej pracodawca w razie kontroli PIP moze miec problemy.
    Generalnie pracownik ma prawo do nieprzerwanego 14-to dniowego urlopu w roku
    kalendarzowym. Udzielenie urlopu nie jest jednak obligatoryjne (w
    szczegolnych przypadkach pracodawca moze odmowic udzielenia urlopu, moze
    przerwac urlop pracownika), co nie zmienia faktu podanego w poprzednim
    zdaniu.
    Jesli zaklad pracy prowadzi "plan urlopow" pracownik winien otrzymac urlop
    zgodnie z tymze. Jak sie to ma do rzeczywistosci - wiemy doskonale.

    > 4) Czy obowiązki pracownika muszą byś zapisane w umowie o pracę, czy mogą
    > być zapisane w formie osobnego dokumentu (który pracodawca może
    > modyfikować)? W umowie widnieje jedynie zapis, że pracownik będzie
    > wywiązywał się ze swoich obowiązków które zostały zapisane w "Obowiązkach
    > pracownika"

    Obowiazki pracownika w szanujacej sie firmie stanowia zalacznik do umowy o
    prace jako "zakres obowiazkow". Jednakze, jak stanowi praktyka, jednym z
    ostatnich punktow takiego zakresu obowiazkow jest punkt mowiacy:
    "... wykonywanie polecen pracodawcy".. pod co mozna (prawie" wszystko
    podciagnac...