    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak długo trzymacie kwity?
    Date: Wed, 23 Jan 2019 23:10:19 +0100

    Użytkownik "TOJA" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Jak długo przechowujecie kopie takich dokumentów jak PIT-37?
    >Wydaje mi się, że przepisy nakazują przechowywać je przez
    >5 pełnych lat. Jeśli się mylę, to napiszcie proszę jak to jest.

    Ciut inaczej - pit za 2010 masz zlozyc do 30 kwietnia 2011,
    a potem US ma 5 lat na kontrole od konca roku w ktorym uplynal termin.
    Czyli 31 grudnia 2016 moga przyjsc/wezwac

    Tylko ... przeciez US ma twoj pit.
    Zgubil ? Byc moze.
    To wtedy i Pit-37 sie przyda, bo IMO - wazniejsze podstawy - pit-11,
    dokumenty na ulgi itp.

    Ewentualnie - US cie wzywa, bo dom kupiles, a podatku dochodowego nie
    placiles.
    Ty mowisz, ze zarobiles wiele lat temu i trzymales gotowke w domu.
    US mowi, ze twoje pity po 5 latach trafiaja do niszczarki, i wtedy sie
    moga przydac twoje stare.

    Tylko ze pit -37 to zaden dowod odkad przestali stemplowac kopie w US.
    Kazdy moze sobie wypisac jaki chce.
    A komputery w US pewnie trzymaja dane dlugo.

    Pity akurat trzymam dlugo, z ciekawosci - za 10 czy 20 lat moze sie
    przydac do wspomnien ile sie wtedy zarabialo.

    Bo ZUS raczej bedzie trzymal dane dlugo ... to tylko kiedys tak bylo,
    ze emeryture obliczano z ostatnich 3 lat pracy, potem z 10, potem
    mozna bylo sobie wybrac najlepsze lata z calego zatrudnienia ... tylko
    za wielu nie trzymalo papierow, zaklady sie polikwidowaly, albo
    wywalily stare dokumenty, bo po co to trzymac, skoro potrzeba tylko 10
    lat :-)

    >Natomiast zastanawiam się jak długo powinno się przechowywać
    >faktury np. za telefony, czynsz, prąd, gaz itp. Czy jakieś przepisy
    >to regulują? Chodzi mi oczywiście o opłaty prywatne.

    Teoretycznie to w kazdej chwili moze przyjsc wezwanie do zaplaty
    zaleglej faktury,
    i wtedy moze sie przydac i oryginalna faktura, gdyby im sie komputer
    pomylil,
    i potwierdzenie zaplaty, ewentualnie jakas kolejna faktura, gdzie
    bedzie podane saldo zaleglosci.

    Naleznosci sie przedawniaja po 2-3 latach, co nie przeszkadza
    niektorym dochodzic starszych.
    Dawniej trzeba bylo sie powolac na przedawnienie przed sadem, teraz
    niby sad ma sam ...

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ile-lat-musi-mina
    c-do-przedawnienia-dlugu
    https://bezprawnik.pl/terminy-przedawnienia-2018/

    >Myślę, że taki okres powinien być jakoś związany z okresem
    >przez jaki można składać reklamacje. Jakie to są okresy?

    A kupujesz np zarowke LED o trwalosci 10 lat :-)

    Albo np policja wpada, bo sprzedales skradziony telefon na allegro dwa
    lata temu,
    to sie moze przydac faktura sprzed 5 lat, gdy go kupiles.
    Bo ktos sie pomylil w IMEI.

    J.