  • Data: 2008-04-23 12:48:05
    Temat: Re: Gwarancja 10dni po terminie
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jarek Spirydowicz pisze:

    > Szczegół - OISNM sąd mimo to może pozwolić później.

    To nie tylko dobra wola sądu. W samym kodeksie jest powiedziane, że
    dowody można dostarczyć później, chyba że "ich powołanie w pozwie nie
    było możliwe albo że potrzeba powołania wynikła później.".

    Ale zbytnia wiara w ten przepis może być zgubna. Jest wiele spraw,
    zakończonych prawomocnymi orzeczeniami, gdzie sądy nie dopuszczały do
    późniejszego wnoszenia wniosków dowodowych, nawet jeśli - obiektywnie
    patrząc - przy składaniu pozwu można by się nie domyśleć, że taki dowód
    byłby potrzebny.

    Z pamięci mogę podać przykład, który co do zasady wyglądał podobnie:
    na przykład przedsiębiorca reklamuje drzwi w samochodzie. Sprzedawca
    wnosi zarzuty, że uszkodzenie wynikło w wyniku użycia niewłaściwych opon
    w samochodzie. Powód dostarcza dowód, że opony nie spowodowały usterki.
    Nie jest on jednak uwzględniony przez sąd, ponieważ jest zgłoszony zbyt
    późno. Na nic się zdały odwołania, że przed składaniem pozwu powód nie
    wiedział, że akurat taki zarzut będzie podniesiony. Sprawę wygrywa
    sprzedawca.

    I o ile przepis jest dość logiczny (nakazuje przedstawić wszystkie
    dowody, z możliwością dostarczenia później nowych, jeśli wyniknie taka
    konieczność), o tyle orzecznictwo - przynajmniej w niektórych sprawach
    - idzie w bardzo niebezpiecznym kierunku.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz