    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gdzie załatwić NIP ???
    Date: Mon, 21 Jun 2010 13:55:05 -0500

    Liliana Cichocka wrote:
    > Czy o nr NIP można wystąpić w miejscu zameldowania, czy mozna w miejscu
    > zamieszkania???

    Pod US podpada się zawsze w miejscu faktycznego zamieszkania.
    Niezależnie od meldunku itp, itd.
    Możesz nawet "na czarno" mieszkać. US to nie obchodzi. U nich tylko
    deklarujesz dane i ich zmiany.

    > Jesli np mieszka sie również w Polsce, ale wiele kilometrów od miejsca
    > zameldowania, mozna wystąpic o numer NIP w miejscu zamieszkania?

    przede wszystkim w miejscu zamieszkania.

    Pmaietaj, ze jak już NIP masz, to dane, które na deklaracji NIP-3
    podałaś masz obowiązek uaktualnić w ciągu 30 dni.
    Za brak akutalnych danych grożą 1000 zł karą. Z tym, że nie wiem, czy
    ktoś z tego powodu kiedykolwiek ją dostał.

    Więc jak sie przeprowadzisz, a NIP juz masz. To masz obowiązek złożyć
    NIP-3 jeszcze raz jako zgłoszenie aktualizacyjne do nowego US (jest
    takie pole na formularzu).

    > Nie mogę znaleźć konkretnej odpowiedzi na to pytanie, bo np tu
    > http://www.biznesforum.pl/gdzie-isc-wyrobic-numer-ni
    p-vt38168.html kazdy
    > mówi co innego...
    > Syn ma zamiar podjąć prace w sezonie letnim w miejscu zamieszkania i co
    > za tym idzie bedzie się chyba rozliczał z tutejszym urzedem skarbowym, a
    > nie przynależnym do miejsca zameldowania, ale jak to jest z nr NIP ??
    > Z góry dzięki za odpowiedź.

    W przypadku umów o pracę, zleceń, o dzieło o nip nie występuje się
    sasmodzielnie, a poprzez pracodawcę (płatnika składek). Tylko i wyłącznie.

    Przeczytaj sobie art 8 ustawy o NIP.

    "Art. 8. 1. Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym
    płatnik na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych:

    1) pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot
    pobieranych zaliczek, lub

    2) dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonywał
    zmniejszenia kwot zaliczek, lub

    3) pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub
    umowy zlecenia

    - dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika.

    "

    Z polskiego na nasze wygląda to tak, że jak syn złoży NIP-3 ot tak sam z
    siebie, to może dostać pismo z US z prośbą o wyjaśnienie po co mu NIP.
    Jak powie, że szuka pracy, to powinni mu przytoczyć art 8. I odmówić
    wydania NIP.
    I tak jest zgodnie z prawem.
    Natomiast bardzo rzadko się zdaża, że US się do tego stosują i po prostu
    dają NIP.
    Bo równie dobrze po pytaniu po co mu NIP, móże odpowiedzieć, że był w
    norwegii na truskawkach zarobił 100 euro i chce się rozliczyć z podatków.
    Albo, że mama dała mu 100 zł, on grał na giełdzie i musi zapłacić podatek.
    I wówczas US nie ma podstawy odmówić NIP.
    Odmowa wydania NIP jest jakby na własne życzenie składającego, który
    głupio palnie odpowiedź na pytanie po co mu NIP.
    I US o tym wiedzą i sie nie wygłupiają i NIP dają. Ale formalnie mają
    podstawę, żeby nie dać.

    Zgodnie z prawem powinno być tak, że to pracodawca po zatrudnieniu
    powinien mu wręczyć druk NIP-3, kazać wypełnić i oddać, wpisać swoje
    dane jako płatnika i wysłać do US. NIP-3 przyjdzie pocztą.
    Co jest opisane w art 9.

    Więc masz dwie opcje.
    - Sprawdzić czy pracodawca wie o swoich obowiązkach i jemu
    przypomnieć, że ma się dla przyszłego pracownika postarać o NIP przed
    pierwszą wypłatą

    - złożyć wniosek samemu i liczyć, że się uda. Jak się uda to git, jak
    się nie uda, to grać głupa, albo czekać na decyzję odmowną.
    Albo stworzyć sytuację, w której NIP faktycznie jest wymagany i nie jest
    to podjęcie pracy.

    Dla przypomnienie, jak już złoży wniosek o NIP sam, to żeby nie
    próbowałe tego robić przez pracodawcę, bo na dzień dobry oberwie z
    kodeksu karno-skarbowego, za próbę uzyskania dwóch numerów NIP.

    p.s.
    czy twój syn jest jakoś upośledzony, czy ty jesteś nadopiekuńcza, że
    wszystko za dorosłego byka załatwiasz?