    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Fikołki prawnicze - cześć pierwsza
    Date: Sat, 22 Jul 2023 00:20:29 +0200

    W dniu 21.07.2023 o 23:29, Kviat pisze:
    > "nakleic taką naklejkę na towarze na półce"
    > Napisał, że na towarze. Na towarze znajdującym się na półce.
    > A nie, że nakleić na półce.

    Tylko my o pomidorach i burakach tu piszemy. Ale faktycznie, czasem
    bywają jakieś siateczki z kodem. Wydaje mi się jednak, że jeśli
    monitoring nie zarejestruje tego, że klient podmienia kod, to
    postawienie oskarżenia nie jest możliwe.

    Tak się zastanawiam, że można by wydrukować na papierze samoprzylepnym
    etykietę z opisem "pomidor" i kodem EAN buraków. Klient w sklepie szansy
    zorientować się nie ma. Kasjerka powinna zauważyć. Ale na kasie
    samoobsługowej? Sam nie zwracam szczególnej uwagi na te opisy. Zresztą
    chyba mało kto na to zwraca uwagę.

    Jak AUCHAN wprowadził jakieś udziwnienie, że płacąc kartą musisz
    nacisnąć TAK / NIE na jakiś datek, to kilka razy wyszedłem nie płacąc.
    Nie płacąc, bo się karta bez naciśnięcia TAK / NIE nie rozliczała, a ja
    po prostu przykładałem kartę / telefon i wychodziłem nie czekając, jak
    się paragon wydrukuje. Chyba był to powszechny problem, bo zrobili teraz
    bramki i musisz zaczytać kod z wydrukowanego paragonu, by wyjść.

    Te systemy kasowe w AUCHAN mają różne udziwnienia. Przykładowo przy
    niektórych napojach masz na zgrzewce kod osobny od kodu na butelce.
    Czasem to się zaczytuje jako zgrzewka, ale czasem nie. Był czas, że kod
    się nie zaczytał, a klient tego nie zauważył i kasował dalej. W efekcie
    "kradł" zgrzewkę. Teraz skasowanie tego kodu zgrzewki, który nie jest
    czytany jako zgrzewka blokuje dalsze kasowanie i włącza alarm w nadzorze.

    Zdarzało się też na niektórych napojach, że na zgrzewce była etykieta
    jakby z jednostkowego napoju. No i jak nie ogarnąłeś, to kasa kasowała
    jeden napój, zamiast zgrzewki.

    Trudno mi powiedzieć, jaka jest globalna skala tego zjawiska, bo ja
    jeśli się zorientuję, to to prostuję. Ale mam świadomość, ze mogę się
    nie zorientować. Przestępstwa oszustwa, czy kradzieży są umyślnymi
    przestępstwami. To nie może polegać na ściganiu pomyłki.
    --
    (~) Robert Tomasik