    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 28 Nov 2011 12:10:58 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Dłużnicy gminy.

    On Mon, 21 Nov 2011, marsel wrote:

    > Pytam, bo kilka lat temu w tym samym UMiG, chciałem się dowiedzieć jakie
    > długi ciążą na użytkowniku pewnego terenu, którym byłem zainteresowany.
    > Wiedziałem, że od kilku lat nie płacił podatku, tylko nie wiedziałem jak duża
    > to kwota i czy przypadkiem ja w razie kupna, nie będę musiał tego spłacać.
    > Wysłali mnie wtedy na drzewo zasłaniając się ochroną danych osobowych, mimo,
    > że te dane osobowe znałem już wcześniej.

    IMO zwyczajnie urzędnik nie wiedział co mówi (skoro dane posiadałeś).
    Albo Ty przekręciłeś co nieco.

    Jak na mój gust:
    - dane dłużnika można ujawnić jeśli jest w tym "interes prawny"
    - jeśli jakaś informacja o długu podlegałaby ochronie, to może to
    się zdarzyć z różnych powodów, ale nie danych *osobowych* (jakby
    kto wyrzekał że mu prawa *osobiste* ktoś narusza robiąc z niego
    osobę nierzetelną, to co innego ;))
    - ale Ty wcale nie pytałeś o dane dłużnika, lecz o dane PODATNIKA,
    a to wiąże się z całkiem innym pojęciem prawnym pt "tajemnica
    skarbowa". Niezapłacony podatek to nie jest "zwykły dług"!
    Nie można go np. wystawić na licytację. (co innego majątek
    ściągnięty *już* w drodze egzekucji, ale mowa o samym
    *długu* podatkowym istniejącym "przed")

    > Jak to jest, czy możne Urząd udostępnić nazwiska i kwoty zadłużeń radnemu?

    Przecież "miasto" jest tworem prawnym i ktoś w postaci osoby fizycznej
    musi mieć prawo realizowania jego praw i zobowiązań.
    Ale ja wiem o co Ci chodzi, wytłumaczę więc większymi literami:
    chciałeś zapytać czy *radny* ma prawo powierzyć *urzędnikowi*
    dostęp do dokumentów dotyczących miasta, tak? :P
    (ściśle rzecz biorąc naciągam co nieco, ze względu na podział
    kompetencji między samorząd a "administrację", ale mam nadzieję
    że wyłożyłem problem postawowy - to *radny* jest przedstawicielem
    gminy, zaś urzędnik tylko wykonawcą - "administratorem").

    I to jest druga, oddzielna od pierwszej (że o podatek chodziło),
    sprawa :)

    pzdr, Gotfryd