eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy karetka na sygnale ma pierwszeństwo przed karetką na sygnale?Re: Czy karetka na sygnale ma pierwszeństwo przed karetką na sygnale?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aabh29.neoplus
    .adsl.tpnet.pl!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy karetka na sygnale ma pierwszeństwo przed karetką na sygnale?
    Date: Tue, 2 Jan 2024 16:25:45 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <8pmrsjexgnin$.ug66syoh81c8.dlg@40tude.net>
    References: <a...@w...eu> <umakkk$nad$3$RTomasik@news.chmurka.net>
    <umbgf9$nv2$1$cef@news.chmurka.net> <umbh8k$rvt$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <umbjsd$2jl$1$cef@news.chmurka.net> <umbqj7$pl7b$3@news.icm.edu.pl>
    <umhp84$vrg$1$TomN@news.chmurka.net>
    <g...@4...net>
    <umi99j$nae$30$RTomasik@news.chmurka.net>
    NNTP-Posting-Host: aabh29.neoplus.adsl.tpnet.pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="aabh29.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.33.29";
    logging-data="16504";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Cancel-Lock: sha1:bqE1vXmVuBsD9qZQBZjfDE+3h5E=
    sha256:6vmq4XWubj19tl3LpcRyNfQ3ewKzXpEtozBGEKSGGLQ=
    sha1:cgIh+P7p8qMFM7Wl9yMx821Uzx0=
    sha256:G8eHsW18RGByqPxF5S2w0CMaZDJ4HLQruRyOz8UPGB4=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:846312
    [ ukryj nagłówki ]

    On Wed, 27 Dec 2023 23:50:25 +0100, Robert Tomasik wrote:
    > W dniu 27.12.2023 o 20:27, J.F pisze:
    >> Eee - skoro mogą się nie stosować do "niektórych przepisów prawa
    >> drogowego", to i pierwszeństwa ustępować nie muszą.
    >> Do tej pory było jakoś tak, ze jak wymusili zbyt skutecznie, to byli
    >> winni wypadkowi/kolizji, ale wszystko może sie zmienic 👂
    >
    > Już to tu pisałem, ale nie chce mi się szukać. Napiszę jeszcze raz.
    > Zagadnienie trzeba rozbić na dwa aspekty. Po pierwsze aspekt ustąpienia
    > pierwszeństwa. Wjeżdżająca na czerwonym świetle (przykładowo) karetka

    Zagadnienie jest takie, ze uczestnik ruchu jest obowiązany
    "ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez
    niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie
    się."

    A nie "ustąpić pierwszenstwa".

    A to bardzo istotne, bo rodzi kolejne skutki prawne.

    Podobnie jest z autobusem ruszającym z przystanku,
    ale juz nie z pieszym wchodzącym na przejscie :-)

    > może się nie zastosować do tego sygnału. ale ma zachować ostrożność i
    > nie może spowodować zagrożenia. W praktyce musi się upewnić, że wszyscy7
    > jej ustępują drogi. Jak nie ustępują, to popełniają wykroczenie, ale
    > nadal karetka nie może wjechać.

    W skrĂłcie.

    W praktyce to jeszcze moze być tak, ze kierowca innego pojazdu nie
    zauważył tego uprzywilejowanego, bo np krzaki zasłoniły, słabo slyszy,
    radio miał głosno ... albo jakas słaba syrena, co ostatnio często
    zauwaĹźam.

    > Jest tu jednak drugi aspekt. Ustalenie, kto ponosi winę za kolizję.
    > Cokolwiek by się nie działo, to jeśli możesz, to masz zapobiec
    > wypadkowi. Nawet, jeśli masz pierwszeństwo. I jeśli zostanie
    > udowodnione, że mogłeś zapobiec, ale celowo wjechałeś w te karetkę, to
    > ponosisz winę

    A ona stała na drodze?
    Bo normalnie jest tak, ze skoro to inni mają ci ustąpic pierwszenstwa,
    to nawet widząc, ze taki zbliza się do skrzyżowania - nie hamujesz,
    bo to on ma zahamować, i ciągle ma możliwość.
    A potem jest bum, ale to jest jego wina :-)

    Przejezdzanie przez miejskie skrzyżowania ze swiatłami, to jeszcze
    inna bajka.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1