    From: "Ami Morton" <a...@o...nospam.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.rec.gry.rpg
    Subject: Re: Cos jak casus - czy dowody sa wystarczajace?
    Date: Wed, 4 Aug 2004 00:29:53 +0200

    > 1) Jesli 'John' inni ludzie wynajeci przez 'Richardo' beda w ktoryms
    > momencie przesluchania badz na procesie platac sie w zeznaniach
    > ('znalazlem ten papier na ulicy...to jest mowilem przeciez, ze
    > podrzucili mi go) czy to tez moze jakos wplynac na przebiego procesu i
    > wyrok?

    A to juz zalezy od tego, kto dal wiecej w lape sedziemu i lawnikom :)

    > 2) Jesli 'John' czy ktorys z innych ludzi 'Richarda' zdecyduje sie
    > sypnac (w zamian za amnestie itp.) i przyzna sie (albo wymysli, jak
    > stwierdzi ze takie zeznanie moze byc dla niego korzystniejsze) ze wie,
    > ze papier zostal sfalszowany, czy to tez moze jakos wplynac na przebiego
    > procesu i wyrok - 'Richardo' oczywiscie zaprzeczy?

    Patrz wyzej...

    > 3) Jaki wyrok neutralny sedzia moze wydac na podstawie powyzszcyh
    > dowodow/poszlak?

    Jedyne co mi przychodzi do glowy to przypowiesc o Salomonie, który
    rozstrzygal do kogo nalezy dziecko. Gdy kazal je przeciac mieczem, prawdziwa
    matka (jesli pamiec mnie nie myli), zalala sie lzami i stwierdzila, ze jest
    jej wszystko jedno, kto otrzyma dziecko, jesli tylko bedzie ono zyl. Moze
    powinien kazac spalic dom a dzialke przekazac na rzecz kosciola, a potem
    czekac na reakcje obu stron? :)

    > Oczywiscie, celem gry minimum jest aby gracze doprowadzili do odzyskania
    > domu przez 'Smithow', a max doprowadzenie 'Richarda' do skazania. Jesli
    > powyzsze dowody sa niewystarczajace na te scenariusze, moze jakies
    > pomysly na dodatkowe dowody i sposoby na ich zdobycie (znalezc
    > falszerza, urzednik sobie przypomni itp.)?

    Bierz tez pod uwage sposób rozumowania graczy. Co jesli wpadna na pomysl by
    dorwac 'Richarda' w ciemnym zaulku i zrobic mu male 'przesluchanie'? A co,
    jesli (gdy oczywiscie nie sa zwiazani z zadna ze stron konfliktu) nie uznaja
    calej sprawy za lokalny koloryt i nie wyjada z miasteczka, nucac pod nosem
    piosenke Lucky Lucka? Poza tym jest jeszcze jedno, dosc zasadnicze pytanie,
    kto jest sedzia i lawnikami (jesli ta instytucja w tych czasach juz
    istniala)? Jesli BN, to po prostu zaczekaj, co wyprodukuja gracze i podejmij
    decyzje zgodna (mniej wiecej) z sumieniem i tym, co ma sie dziac dalej. A co
    do dowodów... Moze Richardson ma jakis powód, by gnebic biednych 'Smithów'?
    Jakas wasn z przeszlosci, czy cos w podobie...
    Moze 'Smith' opowiadal o czyms takim pare lat temu w saloonie i teraz cos
    sie komus przypomni... A moze 'Richardson' falszujac papiery pomylil sie i
    wpisal nieprawidlowa date :). Takie cos tez moglo sie zdarzyc...Wystarczy,
    ze data na jego akcie wlasnosci jest o pare dni pózniejsza, niz data
    zbudowania domu przez 'Smithów' i juz moze tego aktu uzywac w celach
    higienicznych :).

    Zycze powodzenia.
    Ewa