  • Data: 2003-02-09 11:44:25
    Temat: Re: Biegly informatyk
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jubei" <j...@f...pl> |
    | Chciałbym zauważyć, że mylisz pojęcia "biegłego ad hoc" ze
    | "specjalistą". Rzeczywiście obok biegłych sądowych istnieje możliwość
    | powołania także biegłego ad hoc, czyli "każdej osoby, o której wiadomo,
    | że ma odpowiednią wiedzę w danej dziedzinie" (art. 195 kpk [kodeksu
    | postępowania karnego]). Specjalistą jest natomiast osoba, która jest
    | przybrana do dokonania czynności technicznych, do których wymagana jest
    | wiedza specjalna (art. 205 kpk). Różnica jest kolosalna: biegły wydaje
    | opinię, specjalista nie

    Masz rację. Zapędziłem się. Nie zmienia to meritum sprawy. Przy komputerach,
    jeśli chodzi o ustalenie zawartości dysku (wg moich informacji 90% opinii)
    może być specjalista. Pisze się protokół oględzin i wpisuje specjalistę.
    Oględziny zawierają opis zawartości. W praktyce robi się wydruki i dołącza
    do protokołu. Tani sposób na ominięcie kosztów ekspertyzy. Ostatni 500 zł
    wziął gość za wypisanie zainstalowanych w komputerze programów. Cirkla 2
    godziny roboty. No i trzeba było z tym nabojem jechać ponad 100 km, bo u nas
    biegłego sądowego nie ma, a sprawa była medialna i prokurator na oględziny
    się nie zgodził.
    Zresztą (o ile się nie mylę), to biegłego i specjalistę powołuje się tym
    samym papierkiem. Wykreśla się odpowiednie słowo. Ale oczywiście zasadniczo
    masz rację. Ten ad hoc jest też biegłym, jeśli wydaje opinię.

    | Są tacy biegli sądowi (stają się nawet coraz bardziej powszechni ze
    | względu na ilość spraw, w których potrzebny jest ich udział)

    Teraz faktycznie na liście biegłych u nas jest jeden. No ale mogę wymyślić
    kilka innych mniej spotykanych specjalności, których nie ma (przynajmniej u
    nas)