    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bezpodstawne wzbogacenie
    Date: Sat, 27 Nov 2004 13:19:45 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@bqd229.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości
    news:co8g1h$gfq$1@news.onet.pl...

    > Jak wygląda orzecznictwo w Polsce w tym temacie?
    > Czy przypadek kiedy został wykonany nieporawny przelew tj dane osobowe
    > niezgodne z numerem konta (banki nie sprawdzają poprawności) powoduje że
    > sąd z automatu nakazuje zwrot od właściciela rachunku spornej kwoty czy
    też
    > należy wykazać dodatkowe okoliczności?

    Podejrzewam, że prędzej informację wiarygodną dostaniesz na pl.biznes.banki.
    No ale ja spróbuję Ci nakreślić sprawę. Wprowadzenie nowego systemu numeru
    kont było podyktowane właśnie m.in. odstąpieniem przez banki od weryfikacji
    odbiorcy przelewu. Z tym jest potworny kłopot. Dokąd odbywało się to
    ręcznie, to człowiek zapisy "Jak KOWALSKI", "Jan Kowalski", czy też
    "Jan_Kowalski" oczywiście uznawał za tożsame. Komputer tak nie potrafi. Dla
    niego to były zupełnie inne osoby. A przecież to tylko imię i nazwisko. Ile
    jest możliwości zapisu adresu?

    Stąd w numeracji kont wprowadzono drugą cyfrę kontrolną wykluczającą w
    zasadzie możliwość omyłkowego wpisania numeru. Pola z adresatem przelewu się
    nie weryfikuje, bowiem weryfikacja po tym polu powodowała całą masę
    fałszywych raportów o błędach wyrzucanych przez system.

    Stąd możesz oczywiście pozwać właściciela konta o zwrot błędnie przelanych
    pieniędzy na zasadzie bezpodstawnego wzbogacenia, ale bank raczej nie,
    bowiem musiał byś dowieść, ze działał on z nienależytą starannością. A to -
    moim zdaniem - nie miało miejsca.