  • From: "michaelo" <m...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Alimety
    Date: Sat, 9 Mar 2002 00:25:44 +0100

    > Kożystając z wątku zadam pytanie: Jak zgodnie z prawem sprawić by alimenty
    > nie były wpłacane za pośrednictwem komornika. Czy na mój wniosek sąd może
    > nakazać pobieranie alimentów bezpośrednio (tzn poprzez przelew bankowy,
    lub
    > pocztę).

    na twoj wniosek komornik moze bez posrednictwa sadu
    zawiesic postepowanie i zaprzestac pobierania oplat
    jest maly kruczek

    musisz wplacic POPRZEZ KOMORNIKA na konto depozytu sadowego
    celem zabezpieczenia alimenty za nastepne pol roku
    (i tu juz chyba czyste alimenty bez oplaty komornika)
    zeby to bylo jednak mozliwe musisz byc na biezaco z placeniem
    tzn nie posiadac zadluzenia wobec FA
    oraz nie posiadac zadluzenia wobec osoby alimentowanej
    kwota ktora wplacisz pozostanie na koncie Depozytu Sadowego (bez odsetek
    bankowych)
    do czasu zakonczenia obowiazku alimentacji

    jakie plusy
    komornik nie pobiera oplat od alimentow
    jakie minusy
    trzeba wplacic do depozytu alimenty za pol roku i jeszcze placic na biezaco
    zeby bylo jasne
    opisze to tak:
    jesli teraz termin wykonalnosci za marzec przypada na 20 marca biezacego
    roku
    i chcesz to zalatwic tak jak pisalem powyzej
    to nalezy wykonac co nastepuje
    byc na biezaco z obowiazkiem alimentacyjnym
    isc do komornika powolac sie na ten przepis
    (nie pamietam podstawy prawnej, komornik bedzie pamietac,
    a jak zapomni to MUSI sobie przypomniec)
    wplacic z gory komornikowi alimenty za nastepne pol roku
    domagac sie wycofania zajecia w zakladzie pracy/ ZUSwydz.emerytur
    domagac sie postanowienia o zawieszeniu postepowania egzekucyjnego
    no i co najwazniejsze zeby to wszystko mialo sens
    do 20 marca biezacego roku wplacic wierzycielce pelna rate alimentacyjna
    (polecam wplacic tak zeby wierzycielka odebrala do 20 dnia miesiaca)
    i tak stale co miesiac do 20 dnia danego miesiaca
    do czasu ustania obowiazku alimentacyjnego

    UWAGI
    1)
    obowiazek alimentacji nie ustaje sam z siebie
    ani tez po ukonczeniu 18 roku zycia dziecka
    ani tez po ukonczeniu okresu pobierania nauk w szkole (niekoniecznie
    dziennej)
    jest to duzo bardziej skomplikowane
    2)
    azeby wszystko bylo jasne w trakcie trwania okresu alimentacji
    wierzyciel moze wniesc o podwyzszenie alimentow (normalna kolej rzeczy)
    co jednak moze spowodowac ze sprawa ponownie wroci do komornika
    2a)
    dlaczego?
    poniewaz wierzycielka moze podac w sadzie nie prawidlowy/aktualny
    adresu zobowiazanego-dluznika, przez co wyrok moze byc wydany
    w trybie zaocznym, a z braku wiedzy o podwyzce dluznik nie wywiaze
    sie w pelni z obowiazku alimentacyjnego i sprawa wraca do komornika
    2b)
    jak temu zapobiec?
    dlatego nalezy sie upewnic ze adres taki jest znany wierzycielce
    najlepiej poprzez poinformowanie jej na pismie w formie listu poleconego
    tak azeby miec potwierdzenie
    w takim przypadku jesli nie poda wlasciwych danych
    nalezy ja zaskarzyc o umyslne wyrzadzenie szkody
    mozna tez probowac wniesc o uniewaznienie wyroku
    z przycyn pozbawienia mozliwosci uczestniczenia w procesie
    co tez nie jest takie proste
    i nalezy pamietac ze alimenty przekazane wierzycielce nie podlegaja zwrotowi
    tzn jesli zapadnie wyrok zmniejszajacy alimenty od daty wstecznej
    to roznica wynikajaca z mniejszej kwoty zasadzonej od tej wyslanej
    wierzycielowi
    nie podlega zwrotowi z uwagi na to ze alimenty sa pieniedzmi
    na zaspokojenie potrzeb biezacych dziecka (z zasady) tak wiec mowiac ogolnie
    te pieniazki zostaly przejedzone i ich nie ma

    > Właśnie wracam od komornika, który policzył mi odsetki karne i
    > opłate za swoją pracę - wysłanie 2 pism - w kwocie około 50 złotych.
    Odsetki
    > karne wynikły z powodu tego, że komornik od lutego opłaca VAT - nie
    > powiadomił mnie o tym. Bzdurą jest, że komornik za operację przekazania
    > pieniędzy na konto mojej ex bierze 58,76 zł - gdzie ja wpłacam na jego
    konto
    > zleceniem stałym ze swojego banku.
    > Co Państwo na to?
    to nie jest tak ze to jest za dwa pisma czy nawet za jedno pismo
    oplata egzekucyjna wynosi 21 % wyegzekwowanego roszczenia ( w uogulnieniu )
    tak wiec od kazdej kwoty ktora wplywa do komornika jest potracane 21 % tej
    kwoty
    jako koszty postepowania komorniczego oraz koszty zwiazane z przekazaniem
    kwoty alimentow wierzycielowi (przekaz/przelew)
    wysokosc 21 % odnosi sie do spraw zarejestrownaych w kancelarii komornika
    do dnia 31.12.2001 od dnia 1.stycznia.2002 r obowiazuje znowelizowana
    ustawa o komornikach sadowych, w tym przypadku
    kwota kosztow egzekucyjnych wynosi 15 % wyegzekwowanego roszczenia
    (dokladnie 15%)
    plus koszty zwiazane z przekazaniem kwoty alimentow wierzycielowi
    (przekaz/przelew)